بادام مامایی چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شود

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: ثبت جهانی بادام مامایی این استان در دستور کار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.

غلامعلی حیدری در سومین نشست شورای ملی توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها به ریاست وزیر کشور، تأکید کرد: موقعیت ممتاز آب و هوایی، تنوع اقلیمی، نیروی انسانی متخصص، افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های مرتبط و تکمیل بودن زنجیره تولید از مزیت‌های کشت بادام در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت ایستگاه تحقیقات بادام چهارمحال و بختیاری در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار افزود: شهرک تخصصی بادام سامان با ۳۰ هکتار زمین آماده واگذاری به ۷۲ واحد تولیدی است که از این تعداد ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.


بیشتر بخوانید


حیدری ۸۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری را واقع در مناطق کوهستانی اعلام و تصریح کرد: این عامل باعث توسعه باغ‌های بادام این استان در زمین‌های شیب‌دار شده است.

وی با اشاره به ماندگاری بالای بادام تا ۴۰ هفته یادآور شد: هم‌اکنون هشت فرآورده از بادام چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که پیش از این خام‌فروشی می‌شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری ترویج گردشگری کشاورزی در این استان را ضروری دانست و اظهار داشت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برند مکان جغرافیایی بادام استان را اعلام کند.

وی با اشاره به لزوم حمایت وزارت امور خارجه برای تجاری‌سازی و صادرات محصول بادام چهارمحال و بختیاری گفت: دانشکده علوم‌پزشکی در حوزه الیاف نانو از طریق پوست سنگی بادام وارد عمل شود.

حیدری تأکید کرد: اصلاح باغ‌های قدیمی و جایگزینی نهال‌هایی با رقم‌های جدید بادام در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: زنجیره ارزش محصول بادام ماندگار است و باعث تحول در اقتصاد کشور و چهارمحال و بختیاری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار