در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تهدیدهای متعدد در کمین نیروهای اورژانس اجتماعی

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: مراجعین به مراکز اورژانس اجتماعی افرادی هستند که درگیر خشونت‌ و رفتار‌های غیراجتماعی اند.

آرزو فتحی سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر خانواده‌ها و مراجعین به مراکز اورژانس اجتماعی افرادی هستند که درگیر خشونت‌ها و رفتار‌های غیراجتماعی سوء مصرف مواد مخدر و الکل هستند،نزاع و درگیری در بین افراد خانواده و با دیگران به کرات اتفاق می‌افتد که دور از ذهن نیست که در نحوه برخورد با کارشناسان اورژانس اجتماعی رفتار  ناخوشایندی را از خود نشان دهند.

او در ادامه درباره دیگر مشکلات نیروهای اورژانس اجتماعی گفت:  در زمان خروج افراد از موقعیت‌های خطر زا و نگهداری در مراکز موقت اورژانس اجتماعی خانواده‌ها با این موضوع از لحاظ فرهنگی نظر مساعد ندارند و احتمال بروز خشونت و درگیری بین کارشناسان و خانواده‌های موردها ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات هم خطرات احتمالی ممکن است در اثر اتفاق و ناخواسته صورت پذیرد، و آسیبی به کارشناس در حین ماموریت وارد شود.

فاتحی بیان کرد:معضلات و مشکلات اساسی اعم از امکان بروز خشونت در ماموریت‌های تیم خدمات سیار،امکان بروز خشونت و درگیری موردها در زمان نگهداری موقت،احتمال بروز صدمه و خسارت به خودرو‌ها،امکان درگیری فیزیکی در زمان خشونت‌های خانگی و مداخله همکاران در زمان ماموریت،رفتار ناشایست خانواده‌ها با کارشناسان در زمان ارزیابی وضعیت خانه‌ها در ماموریت، تهدید شدن کارشناس و مسئولین مراکز اورژانس اجتماعی از طرف خانواده و بستگان موردها تحت مراقبت در مراکز نگهداری اورژانس اجتماعی که در مراکز اورژانس اجتماعی هستند، وجود دارد.

 اقدامات مناسب در راستای ایجاد امنیت برای نیروهای اورژانس اجتماعی

فاتحی گفت:اقداماتی باید در راستای امنیت نیروها انجام شود.به طور مثال؛  امنیت جانی کارشناسان در زمان اعزام به ماموریت‌های آسیب‌خیز با همراهی نیروی انتظامی احکام قضایی آتش نشانی و اورژانس پزشکی تامین شود.حتماً در زمان اعزام تیم خدمات سیار خودرو‌ها از لحاظ فنی و تجهیزات سالم باشد و آمادگی اعزام داشته باشد.در زمان شیفت‌های شب در مراکز نگهداری تعداد مربیان متناسب با تعداد افراد اقامتی در مراکز باید باشد.فضای مناسب جهت حال خوب برای کارشناسان اورژانس اجتماعی به علت کار سنگین و فرسودگی ایجاد کنند. حتماً در زمان اعزام کارشناسان به ماموریت‌ها حضور دو کارشناس و راننده الزامی است. فضای مناسب جهت اقامت کارشناسان در زمان شیفت در مراکز شبانه روزی باید ایجاد شود. تجهیز و مناسب سازی مراکز جهت تامین امنیت افراد از واجبات است. حفظ محرمانه بودن گزارشات کارشناسان در مراکز از نکات دیگر است. آموزش‌های دفاع شخصی برای پرسنل باید برگزار شود. آموزش‌های علمی لازم جهت ارتقای سطح آگاهی کارشناسان به طور مداوم هم برگزار شود.آموزش‌های لازم در خصوص نحوه برخورد با موردهای اعصاب و روان و سالمندان به نیروها داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار