سراسیمه و با هیجان وارد آشپزخانه شد تا ویدئویی را که از خانممعلمش در یکی از شبکههای اجتماعی دیده بود به مادرش نشان دهد. ویدئویی که در آن معلمش با صدای زنانه خود شعری را درباره یکی از درسهای کتاب فارسیشان میخواند. اخیرا تصاویر و کلیپهای متعددی را از کلاس خودشان و معلمش میبیند.
روزهایی که با اشتیاق تمام خود و دوستانش در حال یادگیری درس جدیدی هستند و معلم با گرفتن چالشهای مختلفی با حضور آنان، این مطالب را در صفحه اختصاصیشان منتشر میکند. درحالیکه این دانشآموزان نمیدانند که شاید برخی از این رفتارها با فرهنگ جامعه ما منطبق نباشد و از او و سایر همکلاسیهایش بهعنوان ابزاری در این فضا استفاده میشود. این روزها شاهد رشد پدیدهای در فضای مجازی مخصوصا درشبکههایاجتماعی باعنوان «معلمبلاگری» یا «معلماینفلوئنسری» هستیم.
موضوعی که بهتازگی در کنار سایر حوزههای بلاگری به این صفحات اضافه شده است. معلمها از دانشآموزان و اتفاقاتی که برای آنان در مدرسه رخ میدهد در کنار آموزشهای ابداعی، از این فضا بهعنوان ابزاری برای جذب دنبالکننده استفاده میکنند. بهدنبال این موضوع و در برخی مواقع شاهد «کودکآزاری» هم هستیم که بدون توجه به حریم کودکان و بدون اجازه آنان تصاویرشان را منتشر میکنند. اخیرا هم پلیس فتا هشدارهایی را داده مبنی بر حفظ حریم خصوصی و حقوق کودکان در فیلمهای منتشرشده در فضای مجازی توسط معلمان که درصورت رعایت نکردن، امکان شکایت خانواده دانشآموزان از این افراد وجود دارد.
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا در خصوص فعالیت معلمبلاگرها میگوید: «فعالیت معلمها در حوزه بلاگری مشکلی نداشته، چراکه این یک شیوه مرسوم در کل دنیاست. اگر چارچوبها و قوانین و مقررات آن کشور نقض نشود، فعالیت در این حوزه هیچ مشکلی ندارد.»
بیشتربخوانید
معلمهابلاگر بهدنبال جذب مخاطب
معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا عنوان میکند: «ارائه شیوههای نوین آموزشی توسط معلمها در کل دنیا دیده شده و مشکلی ندارد. اما گاهیاوقات شاهد این هستیم که برخی معلمبلاگرها برای جذب دنبالکننده در صفحات مجازی خود یا هرهدفی که در ذهنشان دارند، دست به یکسری خلاقیتها میزنند که ممکن است مخرب باشند. بهعنوانمثال درفیلمی دیده میشود دانشآموزانی که نمیتوانند سؤالات را بهخوبی پاسخ دهند توسط سایر دانشآموزان تنبیه میشوند. متاسفانه این کلیپ منتشر شده و این انتشار اشکال دارد.»
شرایط شکایت از معلمان
او با اشاره به فرآیند و شرایط شکایت از این معلمان مطرح میکند: «شکایتهایی را در این خصوص داشتیم. ما هم بهصورت رصد عام و هم رصد خاص، موضوع را پیگیری میکنیم. رصد عام همین اخبار اخیری است که به معلمبلاگرها هشدار دادیم و منتشر شد و رصد خاص هم در خصوص شکایتهایی است که یا از سوی والدین یا از سوی انجمنهای مردمنهاد فعال در حوزه کودکانونوجوانان، به ما گزارش داده میشود.»
پاشایی بر این باور است که برخی اوقات معلمان، هنجارها و باورهای جامعه را کنارگذاشته و با یکسری از فعالیتها، شخصیت کودک را زیر سؤال میبرند. وی خاطرنشان میکند: «شاید در یک کلاس با جمعیت کمتر این مشکلی نداشتهباشد، اما زمانی که یک کلیپ در حجم داخلی و بینالمللی دیده میشود، احساسات عمومی را جریحهدار میکند. کلیپهایی که بعضا به توهین خانواده دانشآموز یا خود او منجر میشود.»
همه چیز درباره کلیپهای منتشرشده
رامین پاشایی با اشاره به برخی از کلیپهای منتشرشده در این فضا تاکید میکند: «تولید و انتشار هر کلیپی که متاسفانه به جریحهدار شدن احساسات عمومی منجر شود مانند همان کلیپی که در خصوص تنبیه دانشآموزان بود، این موارد هم از منظر قانون و هم از دیدگاه فضای مجازی جرم محسوب شده و به آن رسیدگی میشود.»
به گفته او، پس از شیوع ویروس کرونا، معلمان و دانشآموزان بهناچار، عرصه آموزش کلاسهای درسی فیزیکی به کلاسهای درسی مجازی راه پیدا کرد. بسیاری از کلاسها همچون کلاس زبان انگلیسی، ریاضی، هندسه و... علاوه بر تشکیل کلاس درسی، معلمها بهصورت برخط یا در قالب بستههای آموزشی نسبت به تولید و انتشار محتوا در این خصوص فعالیت میکنند. ازنظر پاشایی محتواهای منتشرشده از سوی معلمان، حتما باید با هنجارهای جامعه، باورها و قوانین کشور منطبق بوده و ویدئویی نباشد که معلم بخواهد با یک گویش خاص محلی یا یک زبان خاص شوخی کند. این مورد هم باعث جریحهدارشدن احساسات عمومی خواهد شد. او میگوید: بهطورکلی هنجارها باید رعایت شود و اگر از فضای مجازی برای آموزش استفاده کنیم هیچ منعی وجود ندارد.
منبع: روزنامه جام جم
مدرسه که جای کاسبی نیست.