ایران دچار بحران آب خواهد شد

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت: تا سال ۲۰۴۰ برخی کشور‌ها از جمله ایران دچار بحران شدید آب خواهند شد.

 محمدرضا وظیفه شناس عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد، در نشست تخصصی کمبود آب و توسعه کشت پسته در دانشگاه اردکان گفت: در شرایط کنونی بهره‌وری تولید پسته در استان یزد با تولید سالیانه ۶۰ هزار تن بیشتر از متوسط کشوری است.

او با بیان اینکه در حال حاضر یزد با بیش از ۵۸ هزار هکتار باغات پسته، پس از استان‌های کرمان و خراسان رضوی جایگاه سوم تولید پسته در کشور را به خود اختصاص داده است به ارائه راهکار‌هایی برای حفظ و توسعه کشت پسته در استان یزد پرداخت

کاظم کمالی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست نظر خود را به عنوان موافق توسعه کشت پسته در استان یزد، ارائه نمود و گفت: با توجه به اینکه گیاه پسته بسیار مقاوم به تنش‌های محیطی است و سابقه کشت دیرینه در کشور و استان یزد دارد، بهترین راه ادامه حیات کشاورزی استان را حفظ و توسعه کشت آن در استان دانست.

مریم دهستانی اردکانی دانشیار گروه علوم باغبانی دانشگاه اردکان نیز به بیان برخی از مشکلات پسته‌کاران در اردکان پرداخت و افزود: از جمله مهم‌ترین این مشکلات را کمبود و شوری آب، شوری خاک، گرمای زیاد تابستان، گرم‌تر شدن زمستان‌ها و عدم تامین نیاز سرمایی درختان، آلودگی هوا، عدم سازگاری برخی ارقام تجاری با آب وهوای شهرستان و ... اشاره نمود.

احمد فتاحی رئیس دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه، ریاست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، مدیر پژوهش و فناوری، ریاست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد، ریاست مرکزتحقیقات پسته شهرستان اردکان و دیگر اعضای هیئت علمی دانشگاه اردکان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی حضور داشتند و نظرات و پیشنهادات خود را اعلام نمود.

نشست تخصصی با عنوان بحران کمبود آب و توسعه کشت پسته در استان یزد با حضور اساتید، کارشناسان، دانشجویان، صاحبان صنایع، کشاورزان و باغ‌داران پسته از سطح استان یزد در دانشگاه اردکان برگزار شد.

در این نشست که در قالب کرسی علمی-ترویجی برگزار شد، Professor Bekir Erol Ak، مدیر گروه علوم باغبانی دانشگاه هاران ترکیه (Harran University) به عنوان یکی از افراد برجسته و سرشناس در زمینه دانش تولید پسته در سطح بین‌الملل به‌صورت مجازی حضور داشتند و در طول جلسه به سوالات حاضران پاسخ داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.