چرا از نسل طلایی تولیدات کودک و نوجوان فاصله گرفتیم؟

رئیس مرکز پویانمایی صبا گفت: یکی از عوامل دیده شدن آثار کودک و نوجوان در گذشته، عدم حضور رقیب‌های قدرتمند بود که فضا را برای دیده شدن اندک آثار تولید شده فراهم می‌کرد.

نهمین قسمت برنامه تلویزیونی «جام‌جم» شبکه یک سیما با موضوع سیاستگذاری برای تولیدات حوزه کودک پای صحبت‌های محمد رحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا و وحید نیکخواه آزاد، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نشست. 

نیکخواه آزاد در پاسخ به این سوال که بیشتر کارشناسان معتقدند ما از نسل طلایی تولیدات کودک و نوجوان فاصله گرفتیم، مهمترین عامل عدم استمرار تولیدات موفق این حوزه چیست؟ گفت: عوامل متعددی تاثیرگذار است. باید هر چیزی را در زمان خودش دید. 

این تهیه‌کننده تلویزیون به صحبت‌های سید محمد بهشتی اشاره کرد و افزود: ایشان درباره نسل طلایی سینما تعبیر جالبی بکار برد و گفت ما یک مغازه چند دهنه داشتیم و رقیب هم نداشتیم. ویدئو که آمد، یک دهنه مغازه را از ما گرفت. ماهواره دهنه دیگر مغازه را از آنِ خود کرد. دی‌وی‌دی و ... دهنه مغازه را از ما گرفت. فضای مجازی باب شد و همه دهنه‌های مغازه از دست ما گرفته شد. ما الان در زیر پله هستیم.

وی ادامه داد: این دلیل نمی‌شود تلاش نکنیم و از زیر پله خودمان را بالا بکشیم؛ نه اینکه دهنه‌های مغازه را از آن‌ها بگیریم، بلکه در فضای مجازی و عرضه تصویری فیلم و سریال‌ها شریک شویم. بخش زیادی از آن دوران طلایی بخاطر بی‌رقیب بودن بود. ما باید آن دوران را فراموش کنیم و به دوران طلایی دیگر نزدیک شویم.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به این سوال که آیا ما براساس استراتژی طراحی شده حرکت می‌کنیم؟ گفت: شاید آن زمان رقیب‌های قدرتمند وجود نداشت و فضا برای دیده شدن اندک آثاری که در نوع خود شایسته بود، فراهم بود. بیننده هم انتخاب‌های بیشتری نداشت. البته در همه دوران کار‌های خوبی تولید شده و شاید در این شلوغی‌ها دیده نشده است. البته این تولیدات همگام با زمانه پیش نرفته و روش‌های تولید و انتشار بروز نشد. 

لیوانی با بیان اینکه در تمام دوران از منظر رسانه ملی برنامه‌های شاخص به روی آنتن رفته، خاطرنشان کرد: البته برنامه‌های خردسال، کودک و نوجوان فراز و فرود داشته و در مقاطعی بنا به ماموریت‌ها یکسری برنامه‌ها ادامه نیافت. چون سازمان صداوسیما در مقطعی این حوزه را رها کرد و ماموریت شبکه‌ها جابه‌جا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.