اطلاعاتی تازه در مورد نحوه شکل‌گیری حیات

دانشمندان یکی از قوی‌ترین انفجار‌هایی را که تا به حال در کیهان دیده شده است و می‌تواند منبع حیات را توضیح دهد، شناسایی کرده اند.

دانشمندان با کشف یکی از قوی‌ترین انفجار‌هایی که تا به حال در کیهان دیده شده است و می‌تواند منبع حیات را توضیح دهد، تاکید کرده اند  این انفجار درخشان به طرز فوق العاده‌ای رخ داده که انفجار پرتوی گامای معروف به GRB ۲۳۰۳۰۷A است و زمانی رخ داده که دو ستاره نوترونی به هم رسیده و در یک ستاره ادغام شده اند.

این برخورد باعث انفجار بزرگی شد که در سراسر جهان گسترش یافت و از زمین قابل مشاهده بود. دانشمندان این انفجار را با استفاده از انواع تلسکوپ‌های زمینی و فضایی مانند تلسکوپ فضایی جدید «جیمز وب» وابسته به ناسا مشاهده کرده اند.

دانشمندان زمانی این رویداد را مشاهده کردند که این برخورد یکی از درخشان‌ترین انفجار‌ها در نوع خود را به وجود آورد. این انفجار یک میلیون بار درخشان‌تر از کل کهکشان راه شیری بود و ۲۰۰ ثانیه طول کشید که زمانی نسبتا طولانی است و برای انفجار پرتوی گاما ناشی از برخورد ستارگان نوترونی غیرمعمول است که تا همین اواخر تصور می‌شد، غیرممکن باشد.

پس از انفجار، تیم رصد یک عنصر شیمیایی مهم به نام «تلوریم» را کشف کرد. تلوریم یکی از مواد حیاتی لازم برای ادامه حیات بر روی زمین است و این کشف می‌تواند به توضیح چگونگی پیدایش حیات برای اولین بار کمک کند.

دانشمندان بر این باورند که این انفجار‌ها که به «ماکرونوا» یا «کیلونووا» معروف هستند، می‌توانند منبع دیگر مواد اولیه مورد نیاز برای حیات روی زمین از جمله ید و توریم نیز باشند.

اندرو لوان، از دانشگاه رادبود و نویسنده اصلی این مقاله گفت: پس از گذشت ۱۵۰ سال از زمانی که دیمیتری مندلیف جدول تناوبی عناصر را نوشت، ما اکنون در موقعیتی هستیم که می‌توانیم آخرین ابهامات نسبت به ساخت و پیدایش هر چیزی را به لطف وجود تلسکوپ جیمز وب برطرف کنیم.

یافته‌های جدید نشان می‌دهند که این عناصر که برای همه چیز در اطراف ما ضروری هستند، در ستاره‌های نوترونی برخورد کرده شکل گرفته اند.

بن گومپرتز، از دانشگاه بیرمنگام توضیح داد: انفجار‌های پرتوی گاما از جت‌های قدرتمندی می‌آیند که تقریبا با سرعت نور حرکت می‌کنند و در این حالت توسط برخورد بین دو ستاره نوترونی ایجاد می‌شوند. این ستاره‌ها قبل از این که با یکدیگر برخورد کنند و انفجار گاما را به وجود آورند، چندین میلیارد سال به سمت یکدیگر حرکت کرده اند.

وی ادامه داد: برخورد ستارگان نوترونی شرایط لازم را برای سنتز عناصر بسیار سنگین فراهم می‌کند و درخشش شعاعی این عناصر جدید موجب فعال شدن کیلونووا‌هایی می‌شوند که با محو شدن انفجار کشف کردیم. کیلونووا‌ها بسیار کمیاب هستند و مشاهده و مطالعه آن‌ها بسیار دشوار است، به همین دلیل این کشف بسیار هیجان انگیز است.

منبع: روسیا الیوم

۱۹:۱۹ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
کائنات از چیزی غیر از ماده بوجود اومده والا ماده همچین قدرتی نداره که از هیچ کائنات بسازه
تمدن بدلی
۰۶:۲۳ ۱۰ آبان ۱۴۰۲
۱۲:۱۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
جالب بود خداوند انسان را آفریده و به انسان درک فهم شناسایی کیهان و هستی را داده هر چه جهان را بیشتر بشناسیم عظمت و کبریا و جلال خداوند را بیشتر درک می کنیم
۱۳:۰۶ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
اونوقت جنگ اسراییل و فلسطین معنا و منطقی داره؟
۱۱:۴۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
پس تا حالا چندتا مثل کره زمین پیدا کردید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۳۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
اول و آخر را عقل انسان نمیتونه بفهمه .
۱۳:۴۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
عقل انسان رو با خودت مقایسه نکن
۱۱:۰۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
بیخود خودتونو اذیت نکنید و دنبال سرمنشاء جهان نباشید.

خدا گفت موجود شو ، پس موجود شد. تمام.
۱۲:۵۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۲