افزایش سطح تجارت تاشکند و کابل

معاون نخست وزیر ازبکستان از طرح ویژه این کشور برای افزایش تعاملات تجاری با افغانستان خبر داد.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای طالبان با هیأت ازبکستان به ریاست جمشید خواجه‌یوف، معاون نخست وزیر ازبکستان در کابل دیدار و گفتگو کرده است.

در اعلامیه‌ دفتر معاونت اقتصادی آمده است که در این نشست علاوه بر روابط تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی، پیرامون خط آهن، ترانسپورت، استخراج فنی معادن در افغانستان، مدیریت آب، توسعه زراعت و همچنان فراهم سازی تحصیلات عالی برای جوانان افغانستانی در بخش‌های مختلف در ازبکستان، بحث‌های همه‌جانبه صورت گرفت.

در اعلامیه به نقل از ملا عبدالغنی برادر آمده است که وی حین سخنان خود گفت که افغانستان و ازبکستان در طول تاریخ دو کشور همسایه و دوست بوده و همواره در عرصه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته اند.

ملا برادر افزود: طالبان بر اساس سیاست خارجی اقتصاد محور خویش می‌خواهد، نقش کمک کننده در ترانزیت منطقه داشته باشد و برای رسیدن به این هدف، ما علاوه بر بازسازی، امکانات لازم را نیز فراهم کرده ایم، که این مسئله در اتصال کشور‌های آسیای جنوبی و مرکزی نقش بارزی دارد.»

به گفته ملا برادر، در راستای شرایط متوازن تجارتی افغانستان و ازبکستان خوب است ازبکستان تعرفه‌های ترجیحی ویژه‌ای را برای افغانستان در نظر بگیرد و در برخی موارد از تعامل دوستانه استثنایی استفاده کند.

درهمین حال، رئیس هیأت ازبکستانی جمشید خوجه ییوف در سخنان خود گفت در مورد افزایش صادرات افغانستان به ازبکستان، طرف تاشکند نقشه‌ای را آماده کرده است که براساس آن سطح تجارت میان دو کشور در حدود ۳ میلیارد دالر خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار