بیکاری جوانان بومی به برکت اشتغال غیربومی‌ها در پارس جنوبی

جوانان بومی عسلویه در شرایطی با معضل بیکاری روبرو هستند که این شهرستان میزبان صنایع عظیم پارس جنوبی بوده و برای اهالی سراسر کشور اشتغال ایجاد کرده است.

 نام عسلویه را با لقب پایتخت اقتصادی و انرژی کشور گره زده‌اند؛ پایتختی که بخش عمده گاز کشور را تولید می‌کند و نقش مهمی در تأمین سبد انرژی کشور دارد.

مردم پایتخت انرژی کشور علی‌رغم اینکه میزبانان خوبی برای صنعت بوده‌اند ولی مهمان به خوبی قدردان نبوده و با وجود ثروت فراوانی که نصیب آنها می‌شود به نیازهای شهرستان میزبان توجهی ندارند.

صنعت، محیط زیست را آلوده کرده، آب و برق و… را مصرف می‌کند و همه جا را اشغال کرده است ولی مردم با مشکلات متعددی در زمینه‌های بهداشتی و سلامت، آب و برق، اشتغال و.... روبرو هستند.

اشتغال شاید کمترین انتظار مردم شهرستان عسلویه و میزبانان صنعت از مدیران پارس جنوبی باشد ولی همین کمترین انتظار هم تاکنون به خوبی برآورده نشده است.

صنایع مستقر در پارس جنوبی حدود ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند ولی بخش زیادی از این فرصت‌های شغلی در اختیار نیروهای غیربومی قرار گرفته است و میزبان سهم کمتری دارد.

در شرایطی که جوانان بومی استان بوشهر و به ویژه مناطق اطراف صنایع پارس جنوبی بیکار هستند، تعداد زیادی از نیروهای پارس جنوبی به صورت پروازی به این منطقه می‌آیند.

علیرغم وعده‌های فراوان مسئولان دولت‌های مختلف برای تحقق مطالبه اشتغال مردم میزبان پارس جنوبی، تاکنون به خوبی در این زمینه عمل نشده است.

جوانان بومی عسلویه و معضل بیکاری

اولویت با جوانان بومی باشد

معاون سیاسی امنیتی فرماندار عسلویه گفت: با همراهی و حمایت مدیر فساد ستیز دادگستری و دادستان انقلابی شهرستان عسلویه ضمن تلاش برای تحقق اشتغال جوانان شهرستان در شرکت‌های مستقر در منطقه، با شرکت‌های متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

سجاد شیخیانی افزود: برخی شرکت‌های منطقه بدون توجه به وجود نیروهای متخصص و تحصیل کرده شهرستان عسلویه، از نیروهای غیر بومی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برخورد با مدیران و شرکت‌های بومی ستیز، مرعوب فشارها نخواهیم شد و با تمام وجود از حق جوانان شهرستان دفاع خواهیم کرد.

معاون فرماندار با اشاره به عملکرد صنعت در جذب جوانان شهرستان در صنایع مستقر افزود: با همه تلاش‌هایی که در حوزه اشتغال توسط مدیران صورت گرفته، اشتغال جوانان شهرستان همچنان دغدغه و مطالبه جدی مردم از صنعت است.

برخورد با مدیران بومی‌ستیز

شیخیانی افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور در سفر به شهرستان عسلویه جهت اشتغال جوانان بومی شهرستان در صنایع گازی و پتروشیمی، تمامی شرکت‌های مستقر و متولی بحث اشتغال را پاسخگو خواهیم کرد.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار همچنین از دعوت ۲ مدیرعامل پتروشیمی به فرمانداری شهرستان خبر داد و گفت: برابر گزارشات و بررسی‌های موجود، ۲ شرکت پتروشیمی مستقر در شهرستان به دلیل جذب خارج از ضوابط و غیربومی در هفته آینده مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت و در صورت احراز تخلف، مورد برخورد قانونی قرار خواهند گرفت.

جوانان بومی عسلویه و معضل بیکاری

شأن مردم پایتخت اقتصادی ایران این نیست

مسئولان شهرستان عسلویه از جمله امام جمعه این شهر بارها و بارها از تریبون‌های مختلف خطاب به مسئولان خواستار ایفای نقش صنعت در رفع مشکلات عسلویه شده‌اند.

امام جمعه عسلویه در نماز جمعه این شهر اظهار داشت: بعضی مشکلات شهرستان عسلویه مایه تأثر و تأسف است؛ عرایض بنده همه از طرف مردم و مطالبه و خواسته مردم و دفاع از حق مردم است.

حجت‌الاسلام سید علی هاشمی‌نژاد با تاکید بر نقش‌آفرینی صنایع در عسلویه تصریح کرد: ما در عسلویه آب درست و سالم نداریم. وزیر نفت در جلسه شهریور سال قبل به من گفتند مشکل آب عسلویه حل می‌شود. این تأسیسات عظیم چرا مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شهرستان کمبود فضای آموزشی است، بعضی جاها دانش آموزان در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند. شأن مردم پایتخت اقتصادی ایران این نیست ولی به این مسئله بی توجهی و کم توجهی شده است.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه سابقه، عملکرد و کارنامه شورای راهبردی پتروشیمی مخدوش است اضافه کرد: وقتی مطالبه به حقی از آنها درخواست می‌شود عمل نمی‌کنند و می‌گویند سازمان بازرسی نمی‌گذارد.

انتظار می‌رود که مسئولان نگاه ویژه‌تری به شهرستان عسلویه داشته باشند، صنایع وظایف خود را بدانند و به آن عمل کنند و مسئولان دستگاه‌های نظارتی نیز با مدیرانی که در این زمینه به وظایف و مأموریت‌های خود عمل نمی‌کنند برخورد کنند.
منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Cambodia
حجت
۰۲:۲۱ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
پارس جنوبی سرمایه ملی برای تمام ملت ایران هست نه بومی ها
Cambodia
حجت
۰۲:۲۱ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
پارس جنوبی سرمایه ملی برای تمام ملت ایران هست نه بومی ها یک جوری تیتر زدین انگار غیر بومی ها از کشور دیگری آمدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
چن گرفتی اینو چاپ کردی
باید آمار دقیق بدی ناشر عزیز
کلی گویی که کاری نداره...
الان بیش از ۷۰/۲ درصد از کل نیروهای شاغل در پارس جنوبی رو مردم شریف شهرستان عسلویه کنگان و دیگر نقاط استان بوشهر تشکیل میدهند که از این صدرصد نزدیک به ۶۸ درصد از کل نیروهای بومی متعلق به شهرستانهای جنوب استان هستند
لطفا بدون سند و مدرک نشر اکاذب نکنید.
مچکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
بابا جمع کنید بساط بومی بومی... رو تو این مملکت
من خودم اهل یه استان نفت خیزم
ولی این داستان بومی پدر صنعت مملکت رو دراورده
صنعت نیروی متخصص میخواد از هر نقطه کشور که باشه.
این چرندیاتی که نماینده های مجلس میذارن توی دهان رسانه ها صرفا شومن بازی رای جمع کردنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
بیکاری جوانان بومی به برکت اشتغال غیربومی‌ها در پارس جنوبی اینو نویسنده این مقاله نوشته در جواب این بنده خدا باید بگم قبل از این که انگشت غیر بومی بودن سمت کسی بگیره بهتره اول یقه همون فرماندار و استاندار و شهردار و بازرسی استان و کلا تمام حضرات مسئول استان خودشو بگیره که علاوه بر اینکه نیرو های بومی دارن کار میکنن اون کمک های عامل المنفعه که هر ماه دارن میگرن و معلوم نیست کجا هزینه میشه و کجا خرج میشه چرا عسلویه هنوز هیچ زیر ساخت مناسبی برای زندگی کردن نداره اصلا هیچ زیر ساخت حیاتی نداره ؟ بیشتر از ۲۰ یا ۲۵ سالی از عمر تمام شرکت‌هایی که در عسلویه دارن کار میکنن میگذره آقایان حضرات استان شما برای این شهر چه کردند ؟ یک بیمارستان با امکانات و تجهیزات عرضه ی تجهیز کردنشو ندارن یک بیمارستان به نام تامین اجتماعی افتتاح کردن که بیشتر به درد انباری میخوره ، کدوم دکتر متخصص ،کدوم جراح متخصص ،چند تا دکتر خوب تو همون بیمارستان تامین اجتماعی دارن کار میکنن وقتی یه مریض برای یه شکستگی دست و پا مراجعه میکنه مجبور نباشه بره بوشهر یا شیراز برای درمان . سراغ اون پول های میلیاردی که به اسم کمک عام المنفعه برای شهر عسلویه و بید خون و نخل تقی گرفته میشه میشه برید بگیرید کجا هزینه شده خرج چند تا جهیزیه عروسی شده کدوم مشکل مردم حل شده کجا ها درمانگاه مجهز ساختن کجا ها مدرسه ساختن کدوم پارک ها کدوم سالن های سینما و تئاتر رو ساختن زیر ساخت‌های آب شهری و مخابرات و حمل ونقل عمومی کجاست . اگه به قول شما جوانان عسلویه بیکارند و نیرو های غیر بومی جای اونها رو گرفتند همون جوانان عسلویه بیارید ببینیم با حقوق ماهی ۱۲ میلیون حاضرند کار کنن هر دو سه ماه یکبار بهشون حقوق بدن بازم از درآمدشون رازی هستن . نه جناب نویسنده نمیان کار کنن شهری که تجارت بازارش با درهم و دینار میچرخه اونی که با جنسی که یا حلال یا حروم قاچاق حقوق ۶ ماه من و امثال بنده تو یک شب در میاره نمیاد تو یه اداره یا شرکت یا پتروشیمی یا هر جای دیگه کار کنه . بعد آنقدر بومی و غیر بومی نکنید اگه روزی روزگاری جنگی شد شهری مورد حمله قرار گرفت پس فقط مردم همون شهر باید از خودشون و شهرشون دفاع کنن بقیه ایران هم بگن به ماچه ما که بومی اون شهر نیستیم . با آین مقاله ایی که نوشتید دقیقا مشخصه که شما دنبال چی میگردی سعی نکنید با این حرفها بین مردم این شهر با غیر بومی های جنگ راه بندازید شما لطف کن اول سراغ اون پول های زبون بسته ایی که هر ماه گنده لاتهای شهرتون میگرن که تو این ۲۵ سال چیکارش کردند بگیرید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
سلام و درود
همه جای ایران سرای من است انگار دیگر در استان بوشهر معنایی ندارد مسئولان به این مسئله پرتکرار بومی و غیر بومی که زمینه ساز تفرقه و اختلاف است خاتمه دهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
این بومی گزینی بلای جان صنایع شده. طرف نه تحصیلات دارد نه مهارت. ولی چون بومی ست باید جایگزین نیروی متخصص شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۷ آبان ۱۴۰۲
پارس جنوبی توسط همونهایی که غیر بومی بهشون میگید ساخته شده بی انصاف نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
پارس جنوبی از متخصص و بلد کار استفاده کند دیگه فرقی نمی کند بومی باشد یا نه ،فقط ایرانی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
فعلا که تمام شغلها روبرادران افغانی اشغال کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
با سلام متاسفانه این بحث بومی گزینی لطمه های زیادی به صنایع میزنه که افراد غیرمتخصص جذب می‌شوند و کارایی خیلی کم میشه
مدیران نالایق هم همینطور بدون فکر و برنامه ریزی نظر میدن.
پارتی بازی هم فراوان هس که متاسفانه اقوام خود را در سازمان جذب می‌کنند و کسی نیس پیگیری کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
جوان بومی باید تخصص هم داشته باشه یا نه در تمام آزمون های استخدامی امتیاز بومی بودن بالاست خودشون همت کنن یکم تلاش کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
به امید اینکه مشکلات استانم بوشهر حل شود ومسولان رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۲۴ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
سلام،

پارس جنوبی منطقه بزرگی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۲
پارس جنوبی مطعلق به همه ایرانه.