سازمان ملل بار دیگر خواستار توقف اخراج پناهجویان افغانستانی از پاکستان شد

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل‌ پاکستان برای جلوگیری از یک فاجعه حقوق بشری اخراج پناهجویان افغانستانی را از این کشور متوقف کنند.

 در حالی‌که ۴ روز تا پایان مهلت خروج مهاجران غیرقانونی از پاکستان باقی مانده، سازمان ملل متحد نسبت به آن ابراز نگرانی شدید کرده است.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل‌ متحد گفته است که این تصمیم پاکستان به‌گونه نامتناسب بر بیش از ۱.۴ میلیون افغانستانی بدون مدرک که در پاکستان هستند، تأثیر خواهد گذاشت.

این نهاد در بیانیه‌ای گفته است: «ما معتقدیم که بسیاری از کسانی که با اخراج مواجه هستند در صورت بازگرداندن به افغانستان در معرض خطر جدی نقض حقوق بشر قرار خواهند گرفت.

به گفته دفتر کمیسیاریای عالی حقوق بشر فعالان جامعه مدنی، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، مقامات دولتی سابق و اعضای نیروهای امنیتی و زنان و دختران به‌طور کلی با خطر رفتارهای «غیرانسانی» مواجه‌اند.

با این وصف، نهاد مذکور از دولت پاکستان خواسته است که با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل اول نوامبر، بازگشت اجباری اتباع افغانستانی را قبل از این‌که خیلی دیر شود، برای جلوگیری از یک فاجعه حقوق بشری متوقف کنند.

این نهاد بازگشت اجباری مهاجران را خلاف قوانین بین‌المللی‌ خوانده و گفته که این روند باید داوطلبانه صورت گیرد، زیرا براساس گزارش اخیر کمیساریای عالی پناهنده‌گان ۷۸ درصد از کسانی که در ماه اکتبر پاکستان را ترک کرده‌اند، از بازداشت توسط پلیس این کشور می‌ترسیده‌اند.

بربنیاد آمار ارایه شده از سوی این نهاد، در حال حاضر دست‌کم دو میلیون مهاجر افغانستانی بدون مدرک در پاکستان زندگی می‌کنند که از جمله ۶۰۰ هزار تن آنان پس از تسلط طالبان به این کشور رفته‌اند.

این در حالی است که پاکستان تا اول ماه نوامبر به مهاجران غیرقانونی افغانستان فرصت داده تا آن کشور را ترک‌ کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار