اجرای زیر ساخت کلان داده در بخش سلامت در شرکتی دانش بنیان

شرکتی دانش بنیان در اصفهان موفق به اجرای زیرساخت کلان‌داده از جمله پردازش، ذخیره‌سازی و طراحی دریاچه داده برای بخش سلامت شده است.

 مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ، مراحل اجرای این طرح را از سال 97 و اثربخشی آن را در امسال بیان کرد و گفت: در راستای رصد، پایش، تجزیه و تحلیل داده‌ها و در نهایت برنامه‌ریزی موثر در حوزه درمان، زیرساخت کلان‌داده پزشکی از جمله پردازش، ذخیره‌سازی و طراحی دریاچه داده را طراحی و تولید کرده که هم‌اکنون در نظام سلامت استان استفاده می شود.


رسول سامانی افزود: پرونده الکترونیک سلامت شامل اطلاعات مختلفی است که روی سرورهای وزارت بهداشت ذخیره می‌شود و برای استفاده نیاز به پردازش‌های پیچیده دارد و به همین دلیل زیرساخت کلان داده برای داده‌های سلامت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان طراحی شد که ذخیره‌سازی و پردازش این اطلاعات را در استان امکان‌پذیر می‌کند.


او گفت: حجم اطلاعات در این حوزه با سرعت بسیاری تولید می‌شود و به همین سرعت باید جمع‌آوری، پردازش و ذخیره‌سازی شود.


 سامانی، این محصول دانش‌بنیان را در حوزه داده‌کاوی سلامت از چند منظر از اهمیت برخوردار دانست و افزود: از آنجا که کاربر این اطلاعات در گام اول وزارت بهداشت و مسئولان علوم پزشکی استان‌ها هستند، استفاده از این زیرساخت کلان‌داده کمک می‌کند توزیع دارو، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مالی، استفاده‌های پژوهشی و آینده‌پژوهی پزشکی به نحو احسن اجرایی شود. یعنی با استفاده از این زیرساخت، داده‌هایی مانند رنج سنی، موقعیت جغرافیایی و سایر اطلاعات مربوط به بیماری‌ها جمع‌آوری و پردازش می‌شود که به برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها کمک می‌کند.


او گفت: مسئله مهم بعدی که با استفاده این محصول دانش آموز امکان‌پذیر می‌شود، پیش‌بینی ترندها و روندهای بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های زمینه‌ای با استفاده از فناوری هوش مصنوعی است. این مهم در شناسایی پیک بیماری‌ها و مراجعات پزشکی و نهایتا برنامه‌ریزی موثر برای عبور از این پیک‌ها بسیار کمک‌کننده است.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: این محصول مبتنی بر ساختارهای پزشکی ایران است و بنابراین با نمونه‌های خارجی متفاوت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.