فناوري‌هاي جديد با تمام مزايا و نکات مثبت خود، ضررها و خطراتي را نيز براي کاربران به همراه دارد. اين مسئله موضوعي است که ذهن بسياري از کارشناسان را به خود مشغول کرده است. اما به نظر مي‌رسد برخي از اين مشکلات راه‌حلي نداشته باشند. تنها نکته‌اي که بايد به آن اشاره کرد اين است که کاربران مي‌توانند با رعايت برخي از توصيه‌هاي ايمني، از ميزان خطرات تهديد کننده در اين زمينه بکاهند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، در اين نوشته قصد داريم تا تعدادي از اين نکات را بيان کنيم. به اميد آن‌که سلامتي شما عزيزان با رعايت آن‌ها پايدار بماند.

تخت، براي خواب يا براي کار

فشارهاي کاري روزمره باعث مي‌شود تا برخي از کارهاي روزانه شما عزيزان به انتهاي شب موکول شود. اگر از جمله کاربراني باشيد که از نوت‌بوک‌ استفاده مي‌کنيد حتما برايتان پيش آمده که به دليل خستگي از نشستن در پشت ميز، روي تخت خود دراز کشيده و کارهايتان را ادامه دهيد. قرار دادن نوت‌بوک روي پا، يکي از شيوه‌هاي نادرست استفاده از آن است. بر اساس تحقيقات پزشکان و کارشناسان، اين کار نه تنها مشکلات خاصي را براي مردان ايجاد مي‌کند، بلکه باعث بروز برخي ناراحتي‌هاي پوستي نيز مي‌شود. حرارت ناشي از کار کردن نوت‌بوک که به‌وسيله فن‌ از آن خارج مي‌شود بسيار زيان‌آور است. شايد شنيده باشيد که در اتفاقي ناگوار، جواني که پس از کار کردن با نوت‌بوک و به دليل خستگي زياد، در رخت‌خواب به خواب فرو مي‌رود، ساعتي بعد و بر اثر آتش ناشي از حرارت خروجي نوت‌بوک، جان خود را از دست داده است.

اصولي تايپ کنيم

اگر شما نيز از جمله کساني هستيد که زمان زيادي از شبانه‌روز خود را پشت رايانه سپري مي‌کنيد لازم است در استفاده صحيح از ماوس و صفحه‌کليد نيز دقت بيشتري داشته باشيد. اين اتفاق که در برخي اوقات احساس مي‌کنيد انگشتان دست‌هايتان ثابت شده و قدرت حرکت دادن آن‌ها را نداريد اتفاقي است که بر اثر فعاليت بيش از حد تاندون‌هاي دست روي مي‌دهد. اين مشکل در انگشت اشاره که براي کليک کردن ماوس استفاده مي‌شود نيز بسيار شايع است. يکي از دلايل بروز چنين مشکلي شيوه نادرست تايپ کردن است. به شما عزيزان توصيه مي‌کنيم علاوه بر فراگيري صحيح انجام اين کار به کمک نرم‌افزارهاي آموزشي، در بازه‌هاي زماني کوتاه به انگشتان خود استراحت داده و آن‌ها را نرمش دهيد. اين کار از بروز بسياري از ناراحتي‌هاي بعدي جلوگيري خواهد کرد. لازم به توضيح است که نرم‌افزار معرفي شده در ستون پيشنهاد هفته همين شماره، شيوه صحيح تايپ 10 انگشتي را به شما عزيزان آموزش مي‌دهد. نکته ديگري که بايد به آن اشاره کنيم استفاده صحيح از هر دو دست است. برخي از کاربران برحسب عادت و در گاهي اوقات هم براي نشان دادن مهارت، بسياري از اعمال دو کليده صفحه کليد مانند Ctrl+V را با انگشتان يک دست انجام مي‌دهند. انجام مکرر اين عمل، در مواردي که باعث کشيدگي انگشتان مي‌شود بسيار خطرناک بوده و تبعات جبران‌ناپذيري را به همراه دارد.

چاپگرهاي سرطان‌زا

در يکي ديگر از تحقيقات انجام شده، مشخص شده است که برخي از انواع چاپگرها اشعه‌هايي از خود صادر مي‌کنند که به ريه کاربر آسيب مي‌رساند. کارشناسان اعلام کرده‌اند که اين اشعه‌ها حتي از دود سيگار هم خطرناک‌تر بوده و قرار گرفتن در معرض آن به طور مداوم، احتمال ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد.

حرکت به جلو ممنوع

بسياري از کاربران بر حسب عادت نادرست خود، همواره در هنگام کار با رايانه به حالت قوز مي‌نشينند. اين شيوه نشستن نه تنها به کمر و ستون مهره‌ها فشار وارد مي‌کند بلکه براي سر و گردن نيز خطرناک است. پيشنهاد مي‌شود اندازه صفحه‌نمايش خود را به گونه‌اي تنظيم کنيد که از فاصله حدود 30 تا 70 سانتي‌متري استاندارد، به وضوح قابل مشاهده باشد. در اين جا جالب است به يک ترفند ساده نيز اشاره کنيم. اگر کليد Ctrl را نگه داشته و چرخ گردان ماوس (کليد وسط) را به جلو و عقب بچرخانيد، تمامي صفحات شما کوچک و بزرگ مي‌شوند. همچنين مي‌توانيد در ويندوز 7 از ترکيب کليدهاي ويندوز و + يا - در صفحه کليد، ذره‌بين ويندوز را فعال کنيد. بنابراين ديگر نيازي نيست که براي ديدن يک متن يا تصوير ريز، چشمان خود را به نمايش‌گر نزديک کنيد. استفاده از فونت درست در هنگام تايپ کردن نيز مي‌تواند علاوه بر پايين آوردن درصد خطاي تايپ، ديد شما را بر نوشته خود مسلط کند. شما مي‌توانيد ابتدا نوشته خود را با فونت بزرگ تايپ کرده و در انتها طبق سليقه خود، متن‌تان را تغيير دهيد.

توصيه‌هاي پزشکي

نوشيدن مداوم آب، نرمش مچ‌دستان و انگشتان به‌صورت چرخشي، حرکت دادن سر و گردن در جهات مختلف و بدون چرخش دايره‌اي، بستن کوتاه‌مدت چشم‌ها و استفاده از نور مناسب در محيط کار، برخي از نکاتي است که بهتر است کاربران سخت‌کوش رايانه در بازه‌هاي زماني مناسب انجام دهند./ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.