پایگاه ملی حسنلو نقده ساماندهی می‌شود

مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده از مرمت و ساماندهی این مجموعه با ۷ میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

حسن شیری مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده گفت: طی سال‌های اخیر اقدامات مرمتی و ساماندهی محوطه تاریخی حسنلو به صورت مستمر در حال انجام بوده که امسال نیز با تخصیص ۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی این اقدامات ادامه دارد.

وی اضافه کرد: از مهمترین اقدامات مد نظر در این مرحله، می‌توان به اجرای اندود حفاظتی از کاهگل بر روی بقایای معماری، از بین بردن پوشش گیاهی مزاحم، ساماندهی مسیر بازدید شنی و روغن‌کاری مسیر بازدید چوبی، مرمت قسمت‌هایی از بقایای معماری آسیب‌دیده، ساماندهی محوطه پایگاه مجموعه و همچنین انجام مطالعات مرتبط با تهیه پلان مدیریت محوطه تاریخی حسنلو و نیز خرید تجهیزات مورد نیاز اشاره کرد.

شیری ادامه داد: منطقه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری نقده قرار دارد که با قدمت ۸۰۰۰ ساله یکی از مهمترین سایت‌های باستانی ایران بوده که دارای شهرت جهانی است و جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی بوده که قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد و هم‌اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می‌شود.

این اثر، در سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و برای انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده و یکی از آثار مهم گردشگری آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که همه روزه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه ارزشمند هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.