همزمان با انتشار آمار قیمت مسکن تهران بعد از ۸ ماه؛

دوباره آمارهای قیمت مسکن تهران جایگزین آمارهای کشور شد

دیروز بعد از گذشت ۸ ماه مرکز آمار مجدد اقدام به انتشار قیمت مسکن به ویژه در تهران کرد که به گفته کارشناسان این آمار‌ها اثرات منفی در بازار خواهد داشت.

پس از مدت‌ها چشم انتظاری مرکز آمار بالاخره  میانگین قیمت مسکن را  منتشر کرد به طوری که میانگین قیمت مسکن در هر متر مربع ۷۷ میلیون تومان اعلام شد این در حالی است که مسئولان اعلام کرده بودند که باید آمار قیمت مسکن به صورت کشوری باشد و تمامی دستگاه‌ها موظف شده بودند که آمار‌های مرتبط با قیمت مسکن در تمامی شهر‌های کشور را  بررسی و اعلام کنند، اما باز هم  مرکز آمار بعد از گذشت ۸ ماه تنها میانگین  قیمت مسکن در تهران را منتشر کرد.

 اعلام میانگین قیمت مسکن در تهران آن هم تنها برای چند منطقه خود باعث ایجاد تورم و افزایش قیمت مسکن در کشور می‌شود  چراکه این آمار‌ها تنها برای استان تهران بوده و اعلام کردن آن خود باعث می‌شود که قیمت‌ها در کشور تغییر کند و این خود یک تلنگر و نوسان  را در بازار ایجاد می‌کند.

در همین رابطه شاکری عضو کمیسیون عمران به باشگاه خبرنگاران گفت: بازار مسکن در حال حاضر نیازمند تامین تسهیلات و همکاری بانک‌ها است چراکه اگر همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نباشد در آینده این بازار دچار اختلال می‌شود.  دولت باید برای کنترل بازار مسکن در تهران اقدام به تامین آورده و منابع مالی کند و اگر این منابع تامین نشود خود زمینه ساز  ایجاد مشکل در تولید مسکن خواهد شد.

 مرکز آمار ایران، با اعلام گزارش «شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران»، به توقف ۸ ماهه  انتشار یکی از مهمترین گزارش‌های آماری اقتصادی، پایان داد.

براساس اعلام این مرکز، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور امسال به ۷۷ میلیون تومان در مترمربع رسیده که ۷۹ درصد نسبت به شهریور پارسال، افزایش را نشان می‌دهد. شاخص قیمت مسکن که مرکز آمار اعلام می‌کند، دارای دو نوع میانگین قیمت حسابی و وزنی است. میانگین حساب تقریباً هم سطح قیمت‌هایی است که بانک مرکزی تا دی ماه سال گذشته به شکل ماهانه، از نبض قیمت مسکن تهران، گزارش ماهانه ارائه می‌کرد.

مرکز آمار، میانگین وزنی قیمت مسکن در تهران را براساس محاسباتی مرتبط با شاخص هدانیک، برآورد و اعلام می‌کند که خلاصه این روش محاسبه آن است که «وزن معاملاتی مناطق ۲۲ گانه» در محاسبه قیمت میانگین لحاظ می‌شود و از طرفی، اثر فاکتور‌هایی همچون «سن بنا» و «متراژ» که بر سطح قیمت آپارتمان تاثیر بالابرنده یا پایین برنده دارند، در میانگین وزنی، حذف می‌شوند میانگین وزنی قیمت مسکن در تهران در شهریور امسال به ۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

 در همین رابطه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دولت به تمامی بخش‌هایی که مسئول اعلام آمار هستند فرصت داده بود که آمار مسکن را برای کشور اعلام کنند، اما در این مدت شاهد آن بودیم که اقدامی صورت نگرفت و بعد از گذشت ۸ ماهه مجدد اقدام به صدور آمار تهران کرد که آن هم تنها برای چند منطقه بوده است.

وی ادامه داد: اعلام این آمار خود باعث ضربه وارد شدن به حوزه مسکن و بهم ریختن بازار  می‌شود در صورتی که در طی این مدت دولت باید با بررسی و اطلاعات دقیق‌تر اقدام به انتشار آمار کشوری می‌کرد. دولت هم به وزارت راه وشهرسازی و هم به بانک مرکزی اعلام کرده بود که اقدام به انتشار آمار‌های  قیمت مسکن در کل کشور کنند، اما شاهد آن بودیم که دوباره آمار تنها چند منطقه اعلام شد که این اقدام خود باعث انتقال پالس‌های منفی در بازار مسکن می‌شود. ایراد‌هایی که در ارائه این آمار وجود دارد باید برطرف شود که متاسفانه بدون رفع این ایراد‌ها آمار‌ها دوباره منتشر شد.

براساس این گزارش طبق آمار‌های که پیش از این  بذرپاش وزیر راه وشهرسازی گفته بود، قیمت مسکن کاهش یافته است و بازرسی‌های صورت گرفته از مشاوران املاک و کنترل معاملات در این بخش خود اثر مستقیمی در بازار مسکن دارد و این اقدامات خود نقش بسیار مهمی در تثبیت قیمت در بازار مسکن دارد.

به گفته کارشناسان، انتشار این آمار‌ها با توجه به آنکه نرخ تورم در کشور کاهش یافته است و با وجود آنکه بخش زیادی از سهم تورم در کشور مربوط به مسکن است می‌تواند بازار مسکن را بهم بریزد بنابراین پیگیری‌ها برای انتشار یک آمار کامل از بازار مسکن کشور خود اثر زیادی در  این بازار خواهد داشت. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
عجب! همین دو سه روز پیش یکی از مقامات اعلام کرد که با پلمب کردن بعضی از بنگاه ها، قیمت مسکن در تهران بیست سی درصد کاهش یافته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
یعنی اگر مرکز آمار اعلام نکند، قیمت مسکن بالا نمی رود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
مسکن ، ،خودرو ،،،اب ،، امنیت غذایی ،برق و آموزش ،بهداشت،، امنیت جامعه ،، ،از عوامل مهم رضایت شدید و نارضایی شدید ملت هاست متاسفانه از سال ۹۷ به این بر موارد بالا بسیار از نظر کیفی ی و کمی بر سطح زندگی مردم تا ثیر گذاشته و رضایت یا نارصایتی هر جامعه تاثیر دارد و نصف این موارد به خاطر تورم و کاهش ارزش پول ملی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
آمارها حقیقت را میگوینداما سیاستهای غلط و دولت و حکومتهای ناکارآمد باعث گرانی میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
اوضاع مسکن خیلی قارشمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
از قصد این آمار رو منتشر کردن تا قیمت مسکن تو کل ایران بالا بره متاسفانه
تا مردم بیشتر بدبخت بشن
تا جوان ها ب فکر ازدواج نیفتن
تا تشکیل خانواده و ازدواج کم بشه
تا کشور پیر بشه
تا .......
آخرین اخبار