پیش بینی شرایط ناپایدار جوی در لرستان

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: طی روز‌های پایانی هفته جاری (پنجشنبه و جمعه)، حاکمیت شرایط ناپایدار بر جو استان، افزایش پوشش ابر و سرعت وزش باد شدید قابل انتظار است.

 بهروز مرادپور بیان کرد: بر اساس تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی طی روز‌های پایانی هفته جاری با توجه به حاکمیت شرایط ناپایدار بر جو منطقه، برای نقاطی از جنوب و جنوب شرق استان وقوع بارش‌های پراکنده و رگباری گاهی همراه با رعد و برق پیش بینی می‌شود.

وی اظهار داشت: این شرایط می‌تواند مخاطراتی همچون لغزندگی سطح جاده ها، اختلال در تردد، احتمال ایجاد رواناب، سقوط اشیا، احتمال آسیب به تاسیسات کم استحکام و شکسته شدن درختان را به همراه داشته باشد و شرایط ناپایدار از جمعه شب بطور کامل از جو استان خارج می‌شود.

مرادپور در خصوص پدیده‌های ال نینو و لانینا و تاثیر این پدیده‌ها بر آب و هوای استان گفت: ال نینو و لانینو ۲ پدیده اقلیمی هستند و در نواحی استوایی اقیانوس آرام رخ می‌دهند که گرم شدن دوره‌ای آب‌های استوایی اقیانوس آرام را ال نینو می‌نامند و آثار مستقیم این پدیده در کشور‌های فیلیپین، استرالیا، اندونزی، چین، روسیه و آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: هنگامی که دما در نقاط استوایی اقیانوس آرام افزایش می‌یابد ال نینو و زمانی که دمای سطح آب کاهش می‌یابد پدیده دیگری به نام لانینا رخ می‌دهد که با بروز آن، بارش‌ها در ایران به حد نرمال یا پایین‌تر از نرمال می‌رسد، اما امسال وارد فاز ال نینو می‌شویم بنابراین انتظار می‌رود بارش‌ها در کشور و استان لرستان نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد.

وی ادامه داد: بیشترین تاثیر ال نینو بر مجاورت مناطق رخداد این پدیده هست و تاثیر بسیار کمی بر ایران دارد، اما امسال به خاطر افزایش دمایی که در نیمه مهر ماه و آبان ماه پیش بینی شده احتمال بارش برف کمتر است.

وی تصریح کرد: بیشتر بارش‌ها به شکل مایع خواهد بود که ممکن است باعث سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر شود که انتظار می‌رود مجموعه مدیریت بحران استان تدابیر لازم برای پیشگیری از خسارات احتمالی را مد نظر قرار دهد.

برچسب ها: هواشناسی ، باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.