معاون رئیس جمهور:

کتابخانه‌ها در حفظ جمعیت روستا‌ها تاثیرگذار هستند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: کتابخانه‌ها می‌توانند نقش اساسی در حفظ جمعیت روستاها، مهارت آموزی و پشتیبانی از کسب و کار‌های خرد داشته باشند.

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده چهارشنبه شب در مراسم پایانی همایش بین المللی "کتابخانه‌های عمومی و کسب و کار‌های کوچک" در مشهد گفت: امروزه ایران مانند برخی کشور‌های اروپایی با مشکل کاهش جمعیت مواجه شده است و تقریبا در این بخش شرایطی مشابه کشور ترکیه دارد و هر ۲ کشور برنامه‌های افزایش جمعیت را دنبال می‌کنند.

خزعلی با بیان اینکه ۶۰ درصد از کتابخانه‌های کشور توسط زنان مدیریت می‌شود افزود: اکثریت مشاغل روستایی و در واقع اقتصاد روستا و عشایر در دست زنان است، به برکت انقلاب اسلامی سواد در بین روستاییان نیز رواج یافته و بانوان روستایی و عشایری با وجود مشغله‌های زیاد به داشتن سواد اهمیت می‌دهند و در این بخش کتابخانه‌ها نقش ارزنده‌ای دارند.

معاون رئیس جمهور به مساله زنان بازمانده از تحصیل اشاره و بیان کرد: راه اندازی مدارس سیار یا مدارس صوتی و تصویری در روستا‌ها می‌تواند به جبران این نقیصه کمک کند و این مهم از طریق کتابخانه‌ها در روستا‌ها و شهر‌های کوچک قابل تعمیق است.

خزعلی با قدردانی از نهضت خوبی که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی در حمایت از کسب و کار‌های خرد و کوچک براه افتاده است، گفت: در این نهضت گام بلندی برای به میدان آوردن کتاب و برای رفع خلا‌های زندگی و بسط کتاب به جامعه و خانواده‌ها برداشته شده است.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم که در ابعاد مختلف کسب و کارهایمان از علم بهره گیری کنیم، یکی از مشکلات و خلا‌هایی که در حوزه کار وجود دارد به فرهنگ کار مربوط می‌شود و نیاز داریم زنان و مردان و بچه‌های ما فرهنگ واقعی کار کردن برای رسیدن به گنج و درآمد را تمرین کنند که در این مسیر، کتاب و کتابخوانی ظرفیت تاثیرگذاری بالایی دارد.

معاون رئیس جمهور گفت: نیاز داریم که کارهایمان و کسب و کارمان را با مهارت کافی و در مرز‌های دانش حرکت دهیم و این مقارن و همراه و همگام با کسب و کار است، نیاز داریم بازار را بشناسیم و برای ارایه محصول خوب دانش لازم را فراگیریم که این مهم نیاز به کتاب و کتابخوانی دارد.

معاون رئیس جمهور همچنین به جنایت شب گذشته رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین اشاره کرد و گفت: جنایات روز گذشته بی حساب و غیرقابل توصیف است، آیا بشر می‌تواند به این حد از رذالت برسد که دست به چنین جنایت هولناک و نسل کشی بزند؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار