از برداشت چای ترش و گل مریم در کازرون تا تولید انار در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی کازرون از برداشت گیاه دارویی چای ترش و گل مریم از مزارع این شهرستان خبر داد.

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اظهار کرد: گیاه دارویی چای ترش در اوایل فروردین ماه کشت و برداشت آن از اواسط مهر آغاز شده است.

او ادامه داد: گیاه دارویی چای ترش در سطحی معادل ۳ هزار مترمربع در روستای بی بی مهلت بخش کنارتخته و کمارج شهرستان کازرون کشت شده است.

رشیدی بیان کرد: چای ترش یا چای قرمز یک گیاه دارویی است که در مناطق مختلف به صورت یک ساله یا چند ساله کشت می‌شود و جایگزین مکناسبی به جای کشت‌های پرآب بر می‌باشد.

او گفت: قسمت مورد مصرف این گیاه کاسبرگ‌ها هستند که در ابتدا سبز رنگ و پس از رسیدن قرمز رنگ می‌شوند و پیش بینی می‌شود از این مزرعه حدود حدود ۲ هزار کیلوگرم کاسبرگ‌تر برداشت شود.

رشیدی تصریح کرد: چای ترش خواص فراوانی از جمله کاهش فشارخون، سلامت کبد و کنترل چربی خون دارد و دارای مقادیر فراوانی ویتامین C، آنتی اکسیدان و اسید سیتریک است.

چای ترش

برداشت گل مریم از مزارع شهرستان کازرون

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اظهار کرد: برداشت گل مریم در سطح ۱.۲ هکتار از مزارع روستای دادین بخش جره و بالاده این شهرستان کازرون آغاز شده است.

او بیان کرد: پیاز‌های مریم در خرداد ماه کشت می‌شود و از اواسط مهر به مدت یک ماه به صورت تدریجی برداشت می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: مریم گیاهی پیازدار، چندساله و بسیار معطر از خانواده مارچوگبان است. خاک سبک با زهکش مناسب، نور کافی، پیاز درشت و باکیفیت، آبیاری مناسب و دمای مطلوب در تولید گل‌های با کیفیت و با سایزبزرگ بسیار موثر است.

او با بیان اینکه پیش بینی می‌شود از این مزرعه حدود ۲۴۰ هزار شاخه گل مریم برداشت شود، افزود: این گل پس از برداشت برای فروش به سایر شهرستان‌ها در استان ارسال می‌شود.

رشیدی گفت: از مزایای کشت گل مریم می‌توان به نیاز آبی کم، فصل رشدی کوتاه و درآمد مناسب است.

شهرستان کازرون دارای بیش از ۲۳۰ هکتار مزارع تولید گل‌های زینتی بوده که مهم‌ترین آن‌ها نرگس، رز، گلایول و مریم است.

گل مریم

برداشت بیش از ۲۲ هزار تن انار از باغات مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت از برداشت انار از سطح هزار و ۵۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد. 

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با بیان اینکه ۹۰۰ هکتار از باغات انار شهرستان بارور و ۱۵۰ هکتار به صورت غیر بارور هستند، اظهار کرد: ارقام انار در این شهرستان شامل شیرین شهوار و میخوش فاروق است که در سال‌های اخیر توسعه باغات با ارقام رباب و ملس با توجه به بازارپسندی بیشتر و عملکرد بهتر آن‌ها در حال افزایش است.

او با اشاره به اینکه میزان برداشت محصول در باغات انار شهرستان به طور متوسط ۲۵ تن در هکتار پیش بینی می‌شود، افزود: عمده باغات انار شهرستان در مناطق سیدان و فاروق واقع شده اند که انار فاروق از محبوبیت بالایی در سطح شهرستان و شهر‌های همجوار برخوردار است و هرساله جشنواره انار در این شهر (فاروق) برگزار می‌شود.

امیریان تصریح کرد: از عمده آفات موجود در باغات انار شهرستان می‌توان به کرم گلوگاه انار و مگس میوه مدیترانه‌ای اشاره کرد که در این زمینه کلاس‌های آموزشی مناسب برگزار و روش‌های مبارزه به صورت تئوری و عملی به باغداران آموزش داده شده است.

او، با اشاره به مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح ۶۰۰ هکتار با نصب تله‌های فرمونی و تله‌های جلب کننده تغذیه‌ای در باغات انار توسط واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، گفت: جهت حصول نتیجه بهتر باید مبارزه در زمان مناسب و به صورت همگانی علیه این آفت صورت گیرد و میوه‌های آسیب دیده جمع آوری شده و در عمق نیم متری زمین دفن شوند.

برداشت انار

آغاز کشت کلزا در زرین دشت

مدیر جهاد کشاورزی زرین دشت از آغاز کشت کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۸۵۰ تن از این محصول برداشت شود.

روح اله دیانت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت با بیان اینکه در امسال ۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت، اظهار کرد: برای کاشت این محصول، ۴ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم بذر هایولا ۵۰ بین کشاورزان توزیع شده است.

او با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۸۵۰ تن از این محصول استراتژیک تولید شود، تصریح کرد: با توجه به تجربه سال‌های گذشته مناسب‌ترین زمان کاشت محصول کلزا اوایل مهرماه تا اواخر مهر ماه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت افزود: برای حصول عملکرد مناسب محصول علاوه بر رعایت تاریخ کاشت مناسب، مصرف کود‌های پایه پتاس و فسفات قبل از کاشت و مصرف علف کش ضروری است.

 دیانت ادامه داد: سال زراعی گذشته بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت کلزا اختصاص یافت که ۵۰۰ تن محصول برداشت شد و متوسط عملکرد در هکتار یک تن است.

این مقام مسئول اضافه کرد: دانه روغنی کلزا علاوه بر استراتژیک بودن، از نظر اقتصادی برای کشاورز بسیار مقرون به صرفه است و باعث افزایش توان زمین در کشت‌های بعدی می‌شود. از این رو ترویج کشت محصولاتی از این قبیل که نیاز کمتری به آب دارند از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

کلزا

افزایش تولید گندم دیم در کازرون 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از افزایش ۱۲ درصدی تولید گندم در دیمزار‌های تحت پوشش طرح جهش تولید این شهرستان در سال زراعی گذشته خبر داد.

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی تولید گندم در دیمزار‌های تحت پوشش طرح جهش تولید این شهرستان در سال زراعی گذشته، اظهار کرد: از دیگر موفقیت‌های طرح جهش تولید در دیمزار‌های این شهرستان در سال زراعی قبل می‌توان به سطح ۵ هزار و ۶۸۴ هکتاری پوشش بیمه کشاورزی محصولات دیم این شهرستان اشاره کرد.

این مقام مسئول به جذب ادوات کارنده دیم از طریق حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، افزایش نظارت بر روند تولید محصولات و افزایش فعالیت ترویجی آموزشی در قالب اجرای طرح مذکور اشاره کرد و افزود: پارسال ۱۵ نفر کارشناس پهنه از مراکز جهاد کشاورزی در طرح مشارکت و بر اراضی تحت پوشش نظارت داشتند.

او با بیان اینکه امسال طرح جهش تولید در دیمزار‌ها نیز در بیش از ۲۹ هزار هکتار از شهرستان کازرون به اجرا درخواهد آمد، گفت: امسال علاوه بر ۱۴ نفر کارشناس پهنه‌های تولیدی این شهرستان حدود ۷ نفر کارشناس عضو سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس به عنوان بخش خصوصی در اجرای طرح مشارکت خواهند داشت.

رشیدی با بیان اینکه این طرح در قالب مشارکت فعال ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) و با ۳ رویکرد مهم تأمین امنیت غذایی، جلوگیری از خروج ارز و اشتغال و ماندگاری روستاییان به مرحله اجرا در آمده است، گفت: توسعه کشاورزی حفاظتی، رعایت تناوب زراعی و الگوی کشت، حفظ بقایای گیاهی و ارتقای درجه مکانیزاسیون ازجمله اولویت‌های این طرح است.

گندم

آغاز برداشت ذرت علوفه‌ای از مزارع سرچهان 

مدیر جهاد کشاورزی سرچهان گفت: عملیات برداشت ذرت علوفه‌ای در این شهرستان آغاز شده است و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

علی موسی پور جشنی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان اظهار کرد: عملیات برداشت از مزارع ذرت علوفه‌ای این شهرستان با بکار گیری ۲۴ دستگاه چاپر آغاز شده است و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

او ادامه داد: این ادوات باید ۶۰۰ هکتار از مزارع ذرت علوفه‌ای شهرستان سرچهان را برداشت کنند. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان عملکرد این محصول ۸۰ تن در هکتار است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۴۸ هزار تن علوفه با کیفیت به دامداران عرضه شود. 

او تصریح کرد: مزارع ذرت علوفه‌ای این شهرستان از ارقام ۷۰۴ و ۶۴۰ هستند.

موسی پور جشنی، بر اهمیت تولید علوفه مورد نیاز دامداران نیز تاکید کرد و اضافه کرد: با معرفی علوفه‌های جدید و کم آب بر به صنعت دامپروری می‌توان از میزان نیاز آنان به ذرت علوفه‌ای کاست و در مصرف منابع آبی صرفه جویی کرد.

ذرت علوفه ای

برداشت انار در بیضا 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: برداشت انار از سطح ۴۶۰ هکتار باغ‌های این شهرستان آغاز شده است.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با بیان اینکه برداشت انار از سطح ۴۶۰ هکتار باغ‌های این شهرستان آغاز شده است، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی ها، بالغ بر ۶ هزار و ۹۰۰ تن انار تولید می‌شود که نسبت به سال قبل ۶۰۰ تن افزایش دارد.

او تصریح کرد: برداشت دستی انار از ابتدای مهرماه آغاز شده است و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: مهم‌ترین ارقام انار تولیدی در بیضا شامل انار شیرین، ترش، می‌خوش، اتابکی و رباب است.

مویدی با اشاره به اینکه کرم گلوگاه انار آفت عمده این محصول است، افزود: کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویج مبارزه غیرشیمیایی جهت ردیابی و شکار این آفت در سطح یک هکتار از انارستان‌های این شهرستان اقدام به نصب تله فرمونی به صورت رایگان کرده اند. 

او بیان کرد: علاوه بر تازه خوری، بخشی از محصول تولید شده برای تهیه آب انار، رب، ترشی، سرکه و لواشک انار و بخشی در صنایع برای رنگرزی، لوازم آرایشی و بهداشتی و تهیه کرم استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا ادامه داد: با توجه به نبود صنایع فرآوری و تبدیلی در شهرستان، سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به کیفیت و کمیت محصول تولیدی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بسیار سودآور باشد.

انار

تولید بیش از ۲۷۰ تن آلو خشک در خرم بید 

مدیر جهاد کشاورزی خرم بید گفت: بیش از ۲۷۰ تن آلو خشک در این شهرستان پس از فرآوری به بازار‌های مصرف عرضه شد.

مهدی بهراد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید اظهار کرد: حدود ۲۷۸ تن آلو خشک پس از فرآوری در ۲۳۲ هکتار از باغات این شهرستان به بازار‌های مصرف عرضه شد.

 او بیان کرد: متوسط عملکرد باغات آلو در شهرستان خرم بید ۶ تن در هر هکتار است که پس از خشکاندن به حدود هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول خشک می‌رسد.

بهراد با اشاره به اینکه خشک کردن آلو بخارا با روش‌های مختلف صنعتی و سنتی انجام می‌شود، گفت: مشکل اصلی ما نبود صنایع تبدیلی این محصول پر طرفدار در شهرستان خرم بید است که از سرمایه‌گذاران در این حوزه دعوت به همکاری می‌کنیم.

او گفت: آلو بخارا در شهرستان خرم بید در حال حاضر با روش‌هایی از قبیل تیزابی، تماس با دود گوگرد و یا جوشاندن در آب و سپس آفتاب دهی فرآوری و خشک می‌شود.

آلوخشک

پیش‌بینی کاشت ۲ برابری چغندر قند در رستم 

مدیر جهاد کشاورزی رستم گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال کاشت چغندر قند پائیزه در این شهرستان نسبت به پارسال ۲ برابر افزایش یابد. 

سردار انصاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رستم اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال کاشت چغندر قند پائیزه در این شهرستان نسبت به پارسال با افزایش ۲ برابری به بیش از ۶۰۰ هکتار برسد.

او بیان کرد: در پارسال ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان رستم به کشت چغندرقند پائیزه اختصاص داشت که در امسال کشت قراردادی این محصول با استقبال کشاورزان مواجه شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشت چغندرقند پائیزه بعد از ۳ دهه مجدداً چند سالی است در شهرستان رستم رواج یافته است، افزود: درآمد حاصل از کشت چغندرقند به‌عنوان یک محصول راهبردی نسبت به گندم برای کشاورزان مطلوب‌تر است.

او تصریح کرد: در کشت قراردادی چغندرقند ضمن تأمین ادوات کشت و نهاده‌های موردنیاز از طریق کارخانه‌های قند طرف قرارداد، پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان چغندرکار، اعتماد لازم را بین بهره‌برداران فراهم آورده است.

انصاری به حضور فعال و رقابتی ۳ کارخانه قند مرودشت، اقلید و کوار در عرصه کشت قراردادی چغندرقند پائیزه شهرستان رستم اشاره کرد و گفت: کشت این محصول تا اواخر آبان ماه در این شهرستان ادامه دارد.

چغندر قند

تولید بیش از ۳ هزار تن پیاز گواهی شده در کوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: افزون بر ۳ هزار و ۱۵۰ تن محصول پیاز گواهی شده در شهرستان کوار تولید شد.

عبدالرسول جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار با اشاره به تولید افزون بر ۳ هزار و ۱۵۰ تن محصول پیاز گواهی شده در این شهرستان، بیان کرد: محصول پیاز این شهرستان از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با نظارت کارشناسان حفظ نباتات موفق به اخذ ۱۵ گواهی محصول سالم یا icm شده است.

او افزود: سالانه در این شهرستان بالغ بر هزار هکتار سطح زیر کشت محصول پیاز با تولید تقریبی ۷۰ هزار تن روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

جوکار با بیان اینکه ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است، اضافه کرد: گرفتن گواهی محصول گواهی شده با استفاده از روش‌های مبارزه تلفیقی با آفات، بیماری‌ها، استفاده از کود‌های بیولوژیک و اقلام غیر شیمیایی در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار دارد.

او اظهار کرد: تولید محصول استاندارد و گواهی شده با کیفیت مطلوب، افزایش صادرات محصولات کشاورزی در بازار‌های خارجی را به دنبال دارد.

پیاز

کشف و معدوم کردن سموم تاریخ گذشته در ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان از کشف مقداری بذر و سموم تاریخ گذشته در بازدید از سم فروشی‌های این شهرستان خبر داد.

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان اظهار کرد: طی بازدید گشت مشترک بازرسی و نظارت بر بازار، از ۴ واحد سم فروشی این شهرستان مقادیری بذور گیاهی و سموم شیمیایی تاریخ گذشته کشف و پس از تشکیل صورتجلسه برای معدوم کردن به این مدیریت منتقل شد.

او اضافه کرد: هرگونه فروش سموم بدون برچسب فارسی و قیمت، گران فروشی و ارائه ندادن فاکتور فروش از مصادیق تخلف محسوب می‌شود.

زارعی فر افزود: مراکز باید پروانه فعالیت مسئول فنی از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را داشته باشند و آن را در معرض دید عموم قرار دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت مصرف بذر سالم و دارای قوه نامیه مطلوب تصریح کرد: کشاورزان باید بذور گواهی شده و سموم کشاورزی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز و با فاکتور دریافت کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی قادر به پیگیری از مبادی حقوقی و قانونی باشند و دچار زیان و ضرر نشوند. 

پلمب ۶ فروشگاه سم فروشی غیرمجاز در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از پلمب ۶ فروشگاه سم و کود شیمیایی بدون مجوز قانونی در این شهرستان خبر داد.

محمد حیدری مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به اینکه ۶ فروشگاه سم فروشی غیرمجاز به دستور مقامات قضایی پلمب شده است، اظهار کرد: پلمب این سم فروشی‌ها در جهت ساماندهی و نظارت و برخورد با فروشگاه‌های متخلف توزیع سموم و نهاده‌های کشاورزی، بدون پروانه مسئول فنی و پروانه تاسیس انجام شده است.

او با بیان اینکه بیش از ۷۰ فروشگاه عرضه سموم و نهاده‌های کشاورزی در این شهرستان فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: روند بازرسی و پایش فروشگاه‌های عرضه سموم نباتی در شهرستان ادامه دارد و چنانچه فروشگاهی دستورالعمل و ضوابط را رعایت نکند، ضمن صدور اخطار کتبی نسبت به پلمب فروشگاه اقدام می‌شود.

این مقام مسئول، با هشدار به افراد سودجو از بهره برداران بخش کشاورزی خواست که سموم و نهاده‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند.

تولید بیش از ۷۴۰ تن زیتون کنسروی در ممسنی

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ممسنی گفت: بیش از ۷۴۰ تن زیتون کنسروی در این شهرستان برداشت و به بازار مصرف عرضه شد.

فرامرز نوعی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ممسنی بیان کرد: بیش از ۷۴۰ تن زیتون کنسروی از ۵۷ هکتار از باغات این شهرستان برداشت و به بازار مصرف عرضه شد.

او با بیان اینکه در این شهرستان عمده زیتون تولیدی از ارقام کنسروالیا، آمیگدالی فولیا، فیشمی رودبار و زرد است، ادامه داد: با توجه به قیمت مناسب زیتون کنسروی بیشتر باغداران محصول خود را به صورت کنسروی برداشت کردند.

این مقام مسئول اظهار کرد: زیتون از جمله محصولات باغی است که توسعه کشت آن علاوه بر کمک به حفظ منابع آبی به دلیل نیاز آبی کمتر می‌تواند درآمد قابل توجهی برای باغدار داشته باشد، زیرا که امکان فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای آن امکان پذیر است.

زیتون

انجیر خشک سروستان در راه بازار 

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی سروستان گفت: تا پایان مهرماه حدود ۳۰۰ تن انجیر خشک این شهرستان روانه بازار می‌شود.

هومان جلالی دو قزلو سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سروستان اظهار کرد: تا پایان مهرماه حدود ۳۰۰ تن انجیر خشک از باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار می‌شود.

او بیان کرد: حدود ۷۲۰ هکتار باغ انجیر در شهرستان سروستان وجود دارد که نزدیک به ۳۴۰ هکتار از آن مثمر و به باردهی اقتصادی رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه منطقه مهارلو مرکز تولید انجیر شهرستان سروستان است، افزود: موقعیت جغرافیایی و شرایط مستعد این منطقه باعث شده است که انجیر سبز سروستان طعم و مزه‌ای بسیار متفاوت داشته باشد.

انجیر خشک

سن زدگی گندم کشاورزان فارس به صفر رسیده است 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی پارسال میزان گندم سن زده به حدود صفر درصد رسیده است. 

جاوید عباسی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی پارسال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از بالغ‌بر یک میلیون تن گندم خریداری شده از کشاورزان این استان میزان گندم سن زده به حدود صفر درصد رسیده است. 

او با اشاره به اینکه سن غلات مهم‌ترین آفت مزارع گندم و جو است، که می‌تواند خسارات کمی و کیفی جبران‌ناپذیری به مزارع غلات وارد کند، افزود: در سال زراعی گذشته خسارت سن زدگی کیفی بالاتر از ۲ درصد در مزارع گندم این استان حادث نشده است.

عباسی گفت: در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۴ هزار و ۶۷۰، ۳ هزار و ۹۷۷ و ۶۵۴ تن گندم دارای سن زدگی کیفی بالاتر از ۲ درصد از کشاورزان استان فارس خریداری‌شده بود که در سال ۱۴۰۲ با وجود افزایش ۲ برابری تولید و خرید گندم، میزان مذکور به صفر رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دستیابی به این موفقیت مهم در طول دهه‌های گذشته در استان فارس بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: اجرای برنامه‌های مدیریتی ابلاغ‌شده، کنترل مناسب و موفقیت‌آمیزی علیه آفت سن گندم را به دنبال داشته است.

 او ادامه داد: حضور شبکه‌های مراقبت متشکل از کارشناسان در مراحل مختلف رشدی گندم در مزارع و پایش و نرم گیری جمعیت آفت، تعیین زمان مبارزه و به‌کارگیری روش‌های مدیریت تلفیقی آفات از جمله برنامه‌های مدیریتی بوده است.

عباسی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته مبارزه و کنترل سن گندم در سطحی بالغ بر ۱۸۶ هزار هکتار از مزارع استان فارس انجام شده است، اضافه کرد: افزایش آگاهی‌ها و توسعه روش‌های نوین مبارزه در بین جامعه کشاورزان نقش بسزایی در جلوگیری از ورود خسارت به گندم کاران داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.