تقویت فرهنگ میزبانی مردم مشهد با کتاب تجربه‌نگاری اربعین

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: برای تقویت فرهنگ میزبانی در مشهد کتاب تجربه‌نگاری اربعین به این مورد پرداخته و به ما در این زمینه کمک می‌کند.

جلیل بامشکی معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد گفت: برای اینکه فرهنگ میزبانی را در مشهد تقویت کنیم، روش‌های مختلف و متعددی وجود دارد که یکی از آن روش‌ها می‌تواند استفاده از تجربیات افرادی باشد که اقدام به میزبانی به صورت‌های مختلف و یا طولانی مدت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه این تجربه‌ها از نگاه ما اگر به خوبی دسته‌بندی و ارائه شود، می‌تواند افراد را ترغیب کند تا با این مورد هم‌ذات‌پنداری کرده و آن تجربه را تکرار کنند، افزود: هر سال ستاد اربعین شهرداری مشهد به این مناسبت خدماتی را با توجه به خواهرخواندگی که با شهر‌های نجف و کربلا دارد و از طرفی درخواست آن‌ها برای خدمت‌رسانی در شهر نجف ۲ الی ۳ حوزه مامورتی از جمله حمل‌ونقل زائران تا مسیری از نجف، نظافت شهر نجف و مباحث فرهنگی را در برنامه‌ریزی‌های خود می‌گنجاند.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه این ۳ اقدام هر سال انجام می‌شد، اعضای ستاد اربعین موضوع تجربه‌نگاری را با اهداف ثبت اقدامات و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود و همچنین بحث آسیب‌شناسی را رقم می‌زنند که در سنوات گذشته با توجه به این تجربه‌نگاری کیفیت خدمات افزایش پیدا کند. مراحل اولیه چاپ کتاب در حال انجام است و مصاحبه‌های مرتبط در این زمینه انجام شده و اکنون در مرحله تحلیل محتوا هستیم.

بامشکی در خصوص آغاز فرآیند‌های اربعین ۱۴۰۳ شهرداری مشهد، بیان کرد: ما برای اربعین ستاد دائمی داریم و فرآیند‌هایی که گفته شد نیز از این جنس است. به عنوان مثال آسیب‌شناسی‌ها و مکاتباتی برای بحث‌های بودجه‌ای را در برنامه خود قرار می‌دهیم که فرآیند‌های اربعین ۱۴۰۳ از این دست فعالیت‌ها است.

او تصریح کرد: در این برنامه اقدامات اجرایی مطرح نیست و تنها اقدامات فرآیندی و اداری مطرح است تا برای سال آینده تمامی این موارد مهیا باشد؛ بنابراین اگر بخواهیم برای سال آینده اقدامی انجام دهیم باید از امسال پیشنهادات خود را اعلام کنیم.

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد در خصوص پروژه‌هایی که شهرداری برای فصل پاییز در نظر دارد، تاکید کرد: در این فصل نیز تور‌های گردشگری تابستانه ادامه دارد و مسیر‌هایی که در تابستان مشخص کرده بودیم همچنان برقرار است. گروه‌ها و تشکل‌های فرهنگی، دانشجویی و دانش‌آموزی در صورت درخواست از ۳۰ درصد تخفیف نیز برخوردار خواهند بود.

بامشکی اظهار کرد: طرح «قرار زیارت» مانند گذشته ادامه دارد و پروژه‌های دیگری مانند «نشان مشهد» و کارگاه‌های هشت‌گانه در حال اجرا است و بررسی‌های لازم انجام می‌گیرد تا در ۱۰ دی ماه که روز ملی مشهد است بتوانیم افرادی که حائز دریافت نشان هستند را در این روز معرفی کنیم.

او افزود: یکی دیگر از طرح‌های شهرداری «قدمت بر چشم» است که به ثبت تجربه‌های میزبانی از زائران حضرت رضا (ع) در راستای فرهنگ میزبانی می‌پردازد. همچنین در حال تدوین برنامه‌هایی در مجموعه فرهنگی تاریخی توس هستیم که پروژه‌های این مجموعه نیز در حال پیگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار