پوتین: چین پیشنهادهایی واقع‌بینانه برای صلح اوکراین داد

رئیس‌جمهور روسیه گفت: کی‌یف و حامیان غربی آن منافع امنیتی مشروع روسیه را نادیده می‌گیرند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، در بخشی از مصاحبه خود با شبکه خبری دولتی چین (CCTV) گفت که روسیه از چین به خاطر پیشنهادهایش در مورد راه‌های پایان دادن به بحران اوکراین سپاسگزار است.

او با قدردانی از چین و واقع‌بینانه دانستن پیشنهاد‌های این کشور برای صلح در اوکراین، افزود: «اما دولت در کی‌یف همچنان هرگونه مذاکره سازنده را رد می‌کند و در عین حال سرسختانه به دنبال شکست روسیه در میدان نبرد و متحمل شدن خسارات بسیار در ضدحمله ناموفق خود است.»

پوتین در این مصاحبه که امروز (دوشنبه) پخش شد، گفت: «ما از پیشنهاد‌های دوستان چینی خود آگاه هستیم، به نظر من آن‌ها کاملاً واقع‎بینانه هستند و حداقل می‌توانند مبنایی برای توافقنامه‌های صلح باشند، اما متأسفانه طرف مقابل حاضر به مذاکره نیست.»

از اواخر ماه مارس که مسکو و کی‎یف در استانبول با یکدیگر مذاکره کردند تاکنون دیگر پای میز مذاکره نرفته‌اند. روسیه در ابتدا نسبت به روند صلح ابراز خوش‌بینی کرد، اما سپس اوکراین را متهم به عقب‌نشینی از تمام پیشرفت‌های به دست آمده در ترکیه کرد و گفت که اعتماد خود را به مذاکره‌کنندگان کی‌یف از دست داده است.

پوتین در صحبت‌های خود یادآور شد که چطور به محض آنکه مسکو به دلیل نتایج این مذاکره از کی‌یف دور شد، اوکراین توافق را به زباله‌دانی انداخت و گفت که «به دنبال پیروزی در میدان نبرد با روسیه و شکست استراتژیک مسکو در این جنگ هستند.»

رئیس‌جمهور روسیه سپس با تعجب گفت: «اوکراین حتی مذاکره را ممنوع کرده و سند آن را هم صادر کرده است. خب پس چطور ممکن است این اتفاق بیفتد. مسکو در آن زمان برای مذاکره آماده بود، اما این بر عهده اوکراین بود که اعلام آمادگی برای مذاکرات سازنده کند.»

روز گذشته هم رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد ضدحمله اوکراین با وجود حملات تروریستی کاملا شکست خورده است و با بیان آنکه تلاش‌های اوکراین برای بازپس‌گیری کنترل بر مناطق استقلال طلب دونتسک و لوهانسک ناموفق بوده است، اوکراین را به استفاده از روش‌های «تروریستی» در عملیات خود متهم و تاکید کرد که اقدامات روسیه در اوکراین دفاعی و با هدف حفاظت از جمعیت روس زبان در منطقه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار