ریل‌گذاری مجلس برای کوتاه کردن دست بانک‌ها از بنگاه‌داری

مجلس در لایحه برنامه هفتم با تصویب قوانینی جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را گرفته است.

بنگاه‌داری بانک‌ها یکی از اقدامات تورم‌زا در کشور است که باعث افزایش گرانی‌ها در کشور می‌شود.

در کنار بنگاه‌داری بانک‌ها شاهد ایجاد مشکل در پرداخت تسهیلات ازدواج و مسکن به مردم هم هستیم که هر بار مسئولان تاکید می‌کنند که با این موضوع برخورد می‌کنند، اما پوست بانک‌ها کلفت‌تر از آن چیزی شده که تذکر مسئولان به آن کارساز شود.

نفوذ بانک‌ها به قدری زیاد شده که توانستند دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) را به دلیل اینکه علیه بنگاه‌داری بانک‌ها بود، پایین بیاورند. 

مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در واکنش به پایین کشیدن دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) درباره بنگاه‌داری بانک‌ها در توییتر نوشت: جلوگیری از بنگاه داری بانک‌ها، مطالبه جدی رهبر انقلاب است. این مطالبه، تحت تأثیر دیوارنگاره یا حذف آن قرار نمی‌گیرد.

رهبر انقلاب در شهریور سال ۹۷ در دیدار با اعضای دولت دوازدهم به این موضوع اعتراض کردند.

رهبر انقلاب

ایشان گفتند: نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب می‌شود که به این وضع نرسند اگر چنانچه نظارت مستمری از اول وجود داشته باشد وقتی هم که به این زمینه رسید، بالاخره باید با بانک برخورد شود.

رهبر انقلاب فرمودند: این‌همه بانک خصوصی! بانک‌ها چرا مشکل نقدینگی پیدا می‌کنند؟ برای خاطر این‌که شعبه زیاد می‌کنند، برای این‌که آسایشگاه برای افراد خودشان درست می‌کنند. این را من یک وقتی به جنابعالی هم گفتم که بنده در تهران با ماشین از یک‌جایی عبور می‌کردم، یک دیوار طولانی بود که همین‌طور که با ماشین رفتیم، دائم دیدیم این دیوار هست، هست، هست؛ من پرسیدم این مال کیست؟ چیست اینجا به این بزرگی؟ یک تشکیلات عظیمی بود! گفتند بله، برای بانک فلان است.

مقام معظم رهبری بیان کردند: خب این بانک غلط می‌کند که یک چنین کاری را کرده، می‌خواهد چه بکند این را؛ یعنی واقعا این چیز مهمی است، پول‌های مردم را می‌گیرند و این‌جوری امکانات درست می‌کنند؛ حالا این‌که یک تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و مانند این حرف‌ها است؛ نه، بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند.

ایشان گفتند: بنده همین‌جا در همین جلسه یک بار گفتم که جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید؛ بانک برای بنگاه‌داری که نیست. 

اعتراضات به بانکداری باعث شد تا محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی هم به آن اعتراض کند.

محمدرضا فرزین

وی در جلسه مشترک با مدیران عامل بانک‎ها با اشاره به موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: امروز شاهد هستیم که برخی از بانک‌ها که بانک تجاری هستند، بنگاه‌داری می‌کنند و این به یک معضل اساسی برای شبکه بانکی تبدیل شده است، چندین سال هم است که هم در قانون رفع موانع تولید و هم در قانون برنامه دیده شده، اما همچنان این مسئله حل نشده است.

فرزین اظهار کرد: در هر صورت برخی بانک‌ها که وظیفه ذاتی آن‌ها تجاری است و کار بنگاه‌داری می‌کنند، این کار صحیحی نیست و حتماً باید آن بنگاه را بفروشند و از بنگاه‌داری خارج شوند.

ترک فعل بانک‌ها از وظایف خود مثل ندادن تسهیلات مسکن صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده است.

بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره دلیل عملکرد نامناسب بانک‌ها در اعطای تسهیلات مسکن گفت: دولت باید اقدام به آزادسازی زمین کند و زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد تا بتوانیم از بحران مسکن عبور کنیم و با افزایش ساخت و ساز در کشور تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد کنیم.

محبی نجم‌آبادی

وی گفت: متاسفانه بانک‌ها به دلیل سودی که در بنگاه‌داری و سایر امورات دارند تمایلی به پرداخت وام مسکن که برگشت‌پذیری آن بلندمدت است ندارند لذا با همکاری نکردن بانک‌ها نباید انتظار داشته باشیم که قانون جهش تولید مسکن عملیاتی و اجرایی شود، زیرا بدون تامین اعتبار مردم نمی‌توانند اقدام به ساخت و ساز مسکن کنند.

املاک‌داری بانک‌ها بدتر از بنگاه‌داری

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید، تکلیف بانک‌ها را مشخص کرده است. در آنجا اعلام شده که اگر بانک‌ها بخواهند مسیر بنگاه‌داری را ادامه دهند با جرایم سنگین مالیاتی روبرو می‌شوند.

محمدرضا پورابراهیمی

وی ادامه داد: بانک مرکزی در این زمینه باید همکاری کند تا جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها گرفته شود.

نماینده مردم راور و کرمان در مجلس بیان کرد: در کنار بنگاه‌داری، املاک‌داری به مراتب از آن بدتر است بنابراین این امر یکی از موضوعاتی است که ما آن را دنبال می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در برنامه هفتم موضوع اموال و دارایی‌های بانک‌ها را مصوب کردیم که بانک‌ها مکلفند دارایی‌های خود را مولدسازی کنند و آن‌ها را واگذار کنند.

موظف شدن بانک‌ها به فروش املاک و مستغلات خود

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نمایندگان‌ مجلس معتقدند بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند بلکه باید سرمایه‌گذاری کنند آن هم در پروژه‌های کلان و پیشران تا به توسعه کشور کمک کنند.

محسن زنگنه

وی ادامه داد: در ماده ۱۰ اصلاح نظام بانکی و مهار تورم در لایحه برنامه هفتم آورد‌ه‌ایم بانک مرکزی مکلف است با استفاده از ابزار‌های مختلف تسهیلات خود را به سمت حمایت از تولید هدایت کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اضافه کرد: در ماده ۸ و ۹ هم مصوب کردیم بانک‌ها و شرکت‌ها حتی اگر مالک یک درصد سهام هستند باید همه آن‌ها را معرفی کنند.

زنگنه گفت: سازمان ثبت اسناد مکلف است تمام املاکی که بانک‌ها حتی اگر حداقل یک درصد سهام را در اختیار دارند اعلام کند و در اختیار بانک مرکزی قرار دهد.

با توجه به قوانینی که در لایحه برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بانک‌ها باید دست از بنگاه‌داری و املاک‌داری بکشند، چون طبق گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق اموال و مستغلاتی که در جهت کارکرد حرفه‌ای بانک‌هاست در اختیار بانک‌ها قرار دارد، اما مابقی اموال و املاک را باید ظرف مدت مشخص به فروش رسانده و تبدیل به سرمایه کنند و عملا کفایت سرمایه خود را بهبود ببخشند همچنین اگر در مدت مقرر این کار انجام نشود، بانک مرکزی این اختیار را دارد که مستقیما نسبت به انتقال آن‌ها به شرکت دارایی‌های بانک‌ها که زیر نظر بانک مرکزی است، اقدام کند. در ادامه شرکت مذکور می‌تواند مستقلا نسبت به فروش آن‌ها اقدام کرده و منابع آن را در صندوق وابسته به شرکت مذکور ذخیره کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
تاکنون هیچ دولتی نتوانسته جلوی بانک ها بایسته پیامک ها خود مختارشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
همش حرف وچندین جلسه میگذارید ولی چه کسی میخاد عملی کند امام زمان میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بانکهای خائن را منحل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
تنها راه مبارزه با بانکها این است که زمین ومسکن را از سرمایه خارج کنید مثل اول انقلاب که آنها نتوانن هر کدام از بانکها تهداد زیادی خانه مسکونی را راکت نگه دارن اگه این کا ررا عملی کنند هم چیز درست میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
تمام اسناد و مدارک بانکی شرکت های خوزستانی که در آتش سوزی شعبه مرکزی بانک ملی اهواز از بین رفت پیش خدا محفوظ است با آتش جهنم چه خواهید کرد ، تمام شرکت های دولتی نفتی و بانکی را شفاف کنید ،اجازه تفرقه بین ایران با کشور های همسایه را ندهید . تیم های ترور صهیونیستی را دستگیر کنید . ترور از طریق فضای مجازی هم ترور است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
از خاووووووری مدیر عامل سابق بانک ملی ایران چخبر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بیشتر حرفه تا عمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
والا الان بانکها چیه حاکمیت خودش مافیای بزرگ در همه چی هست بانکها هم وصل به این مافیا خودرو مسکن چه کسی اینها را گران کردن تا جایی که ملت در عذاب هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بابا بفکرکشاورزان سه استان شمالی کشورباشید برنج کیلویی۵۸تومن مشتری ندارد لعنت ونفرین خدا برشماها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
کسی که ماشین داره دوست داره ماشینش گرون بشه ، کسی که سکه و طلا داره دوست داره طلا هر روز گرانتر شود ، کسی که ملک داره دوست داره مسکن گران شود ، خلاصه هر کس دوست داره چیزی که در اختیار داره گران شود ، کسی هم که برنج داره دوست داره برنج گران شود ، چقدر ملت عجیبی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
پاسخ به ۱۲:۰۲
دوست بیسواد ظاهرا به لطف بیت المال شکمتون سیر حرفهای صدمن ی غازمیزنی اگردردمندبودی نگفتم برنج را بیارید۱۳۰تومن کنید گفتتم مشتری نداره این به لطف احمقهایی مثل شماها که بیسوادرااوردن به پاستور وگرنه الان کالایی میشناسی ازسال۱۴۰۰ چندبرابرنشده باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
درود بر مردان خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
حجت الاسلام غبیشاوی در بخش‌هایی از خطبه خود در جمع نماز گزاران با تداوم مشکلات کارگران ارکان ثالث پالایشگاه آبادان بر لزوم اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت که مصوبه مجلس است، تاکید کرده و از دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست نمود با رفع هرچه سریعتر ایرادات طرح و تأیید آن دل کارگران و ملت را شاد نماید.

آنها گفتند: مطالبه اصلی کارگران؛ حذف شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی است که بارها وعده انجام آن داده شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
میگم چرا این قطار پیشرفت سرعت نگرفته!!
اصلا ریل نداشته که حرکت کنه چه برسه سرعت بگيره
خب خداروشکر بعد 30 سال متوجه شدند برای به حرکت درآمدن قطار پیشرفت احتیاج به ریل گذاری است! یا همون زیر ساخت های اولیه،
نتیجه این تدبیر اندیشه شده رو 30_40 سال دیگر اگر زنده بودیم خواهیم دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
اگر بانکهای خصوصی را جمع کنید همه مردم دعاتون میکنن.
Germany
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بانک ها اول باید ادغام بشن
دوم باید شعبه ها رو محدود کنند
مثلا۲۵ هزار شعبه بانکی کشور می شه ۱۰ هزار شعبه تبدیل شه دیگه بانک ها ادغام بشن
مثلا بانک ملی،ملت و سپه و مسکن یک بانک نیم دولتی ادغام بشن
یا بانک تجارت و صادرات و .... یک بانک دولتی
یک بانک خصوصی با ادغام همه برای بانک های خصوصی!
هر فرد ایرانی سه حساب بانکی می تونه داشته باشه
هر سه بانک می تونن خیلی توی بخش فروشگاه های زنجیره ای و سرمایه گذاری شهری و ملل انجام بدهند
در کل ما باید سه بانک داشته باشیم
رقابت بهتر و بازار بهتر!
در صورت تخلف یک ایرانی میشه حساب همه بانک هاش بسته شه یا کنترل!
خلاقیت و مدیریت دولت های که میاد در حد صفر هست
بازار از کنترل خارج میشه هر چی شعبه ها و تعداد بانک ها بیشتر باشه
ده هزار شعبه بانکی
شما تصور کنید ده هزار مرکز خرید و فروشگاه زنجیره ای که بانک ها داخلش باشند. این جوری امکانات شهری صد درصد بهتر میشه و می توانیم روی کشور های دیگه هم حساب کنیم و فروشگاه های زنجیره ای داشته باشیم و درون مرکز خرید ها شعبه های بانکی داشته باشیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
فقط درمورد جمله اولت میگم بقیش رو کاری ندارم!
گفتی بانکها باید ادغام بشن اولا همچین چیزی نه درسته نه هیچ جای جهان چنین کارینکرده و نمیکنه !
ضمنا هنوز تو ادغام کارتهای بانکی موندیم شما از ادغام بانکهاشون حرف میزنی ؟! خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
فقط درد درمان آب آتش هست اگر کنار نرود
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۰:۱۶ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
خسته نباشند!یاالله! بعد از نزدیک به 50 سال حالا به این فکرافتاده اند؟ صورت مسئله بسیار آسان و اینجاست ، باید منابع مالی در اختیار بانک ها اعمم از دولتی و خصوصی را به صنوفی که در ارتباط مستقیم با کشور و جمهور ملت ایران است داد، مثل صنوف انبوه سازان مسکن ؛ صنوف پوشاک ؛ صنوف لوازم خانگی، صنوف خودروسازی ایران و .... که این در اختیار بودن منابع مالی ، باید با یک بازرسی بسیار بسیار شدید، فنی وعلمی همراه باشد و همچنین بانک های اضافی که بسیار بسیار بسیار زیاد هستند را ببندد چون از کارگران خدمتگزار تا رئیس این بانک ها حداقل برای 10 نسلشان پول جمع آوری کرده اند ؛ هر چند ممکن است به استخدام لمپن و لات توسط خانواده ی این مدیران برای کشتن پدر خانواده و به ارث بردن این نوع پول ها باشد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
عجیب نیست که سالی 20 میلیارد دلار فرار سرمایه داریم از نظام بانکی و این کشور بعد دلشون خوش 6 میلیارد دلار آزاد شده که ميشه فقط باهاش گوشت دارو خرید!!!!
اگر مثل آدمیزاد با سرمایه دار بخش خصوصی رفتار می کردند بجای خرج این سرمایه در ترکیه، دبی، غیره برای خرید مسکن غیره در همین کشور خودمان سرمایه گذاری میشد و بازار ارز هم به نسبت این تقاضا مازاد بهتر کنترل میشد که کمتر شاهد تورم باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
تجربه ثابت کرده یا مجلسی ها یک امتیازی از بانکها میگیرن و ساکت میشوند، ویا بانکها با روشهای قانونی این قانون را دور میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
از مالیات خانه های خالی چه خبررررررر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بیشتر سختی ها و مشکلات مردم بخاطر بنگاه داری و سفته بازی بانک هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
نه دولت نه مجلس حریف بانکها نخواهند شد. سرمایه های مردم را در کشوردیگر دبی و ترکیه و غیره سرمایه گذاری میکنند و مردم بیچاره و آنهایی که جزء خدا پارتی دیگری ندارند را علاف 300 میلیون و در به در می کنند خدا به سزای اعمالشون برسانشون . سفارش شده ها را هم به راحتی میلیاردها تومان وام میدهند . به افراد عادی می گویند پول نیست به ما پول نداده اند . خدایا به فریادمون برس که فریاد رسی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۷ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
سلام تمام مشکلات اقتصادی مملکت زیر سر بانک هاست.این همه شعبه خود دلالت بر بنگاه داری بانک هاست.چه وامهای سنگینی با بهره 4 درصد و بازپرداخت 100 ساله که به کارمندان و نزدیکان خود می دهند.اظهر و من الشمس.دولت اگر میخاد ملت رو داشته باشد باید نظام بانکداری رو درست کنه.
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۰۹:۴۴ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد مهلت 45 روز قبل از عید نوروز سه سال قبل هنوز تمام نشده است ؟ حجت الاسلام غبیشاوی در بخش‌هایی از خطبه خود در جمع نماز گزاران با تداوم مشکلات کارگران ارکان ثالث پالایشگاه آبادان بر لزوم اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت که مصوبه مجلس است، تاکید کرده و از دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست نمود با رفع هرچه سریعتر ایرادات طرح و تأیید آن دل کارگران و ملت را شاد نماید.

آنها گفتند: مطالبه اصلی کارگران؛ حذف شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی انسانی است که بارها وعده انجام آن داده شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
چرا هیچ کس دلش به حال مردم بدبخت نمی سوزد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
مافیای بانکها اینقدر قدرتمند شده اند که به حرف هیچکس گوش نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۸:۵۶ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
سلام کلا نظام قیمت گزاری مسکن باید تغییرکند و یک قیمت کارشناسی برای هر منطقه به صورت واقعی نه هردمبیل تعیین شود و بنگاه های املاک حق قولنامه کردن بیش از آن مبلغ رانداشته باشند ولی متاسفانه الان هر کسی هر مبلغی که خودش تعیین میکند ملک میفروشد که این کار باعث تورم وحشتناک در این زمینه می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بعد از چند دهه مسئول بودن و زندگی در این جامعه حالا فهمیدند که بانک ها چه غلطی می کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بانک ها از اول بد نبودن بعدش اینا که از اول تو مجلس نبودن بلکه شماها بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
برخورد با بانکها هم شده حکایت اون دزده که مردم دنبالش بودن میگفتن آی دزد آی دزد خود دزده هم داد می زد میگفت بگیرینش دزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
اشتباهی مثبت دادم
مثال با نمکی بود..
ولی خدا کنه که اینطوری نباشه..
و بزودی ، یک کارگروه قوی برای پیگیری این مشکل بذارند!

مردم هم ۱۰۰٪ پشتشون هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
بانک ها از خارج نیومدن. که زورتون بهشون نمی‌رسه.
مال همین نظام و دولت هستند. سودشون کجا میره؟
نگید توی جیب کارمند معمولی و پرسنل که باورمون نمیشه.
سفره انداختین دور هم کله گنده ها می خوردید.چرا نون همدیگه رو آجر می کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
اینا خواستن به خودروسازها واسه تحقیق و تفحص ورود کنن ایران خودرو با یه دنا پلاس همشونو خرید؛ بانکها که دیگه پولدارترم هستن ...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۵ مهر ۱۴۰۲
شاسی رو یادت رفت بگی !!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
سلام .شهرداری تهران چرا برای افرادی که سرپناه ندارند.کانکس نصب نمیکند.افرادی که خانه ندارند.ممکن است ویروس داشته باشندونبایدگرمخانه بروند.واینکه دولت اگرحقوق کارگروکارگربازنشسته راطبق ماده ۹۶قانون تامین اجتماعی زیادنکند.بایدمنتظرتجمع مردم نزدیک مجلس باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۴ مهر ۱۴۰۲
این موضوع چه ربطی به غلط که بانکها میکنند داشت؟
آخرین اخبار