وزیر دادگستری:

۲۰ دستگاه اجرایی وظیفه حمایت از کودکان را به‌عهده دارند

وزیر دادگستری گفت: دو قانون مهم در حمایت از کودکان وجود دارد که براساس این قوانین حدود ۲۰ دستگاه اجرایی وظیفه حمایت از کودکان را به‌عهده دارند.

امین‌حسین رحیمی، وزیر دادگستری گفت: هفته کودک مناسبتی جهانی است و همه دنیا در این هفته حقوق کودکان را گرامی می‌دارند، اما در همین هفته دنیا شاهد بود که رژیم جنایتکار صهیونیستی چه جنایاتی مرتکب شد و حدود ۷۰۰ کودک فلسطینی در این هفته به دست جنایتکاران صهیونیست کشته شدند.

وزیر دادگستری ضمن محکومیت اقدامات رژیم صهیونسیتی افزود: از کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک انتظار داریم این جنایات را محکوم کنند و هر اقدامی برای توقف این روند را انجام دهند.

رحیمی با اشاره به افتتاح مجتمع شوق زندگی شیرخوارگاه حضرت آمنه (س) اظهار کرد: در جمهوری اسلامی به لحاظ افکار اسلامی و به کودک در قوانین مختلف نیز به این مهم پرداخته شده است.

وی ادامه داد: قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب سال ۱۳۹۲ و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹ دو قانون مهم در حمایت از کودکان است که براساس این قوانین حدود ۲۰ دستگاه اجرایی وظیفه حمایت از کودکان را به‌عهده دارند.

وزیر دادگستری تصریح کرد: اینکه دستگاه‌های مختلفی وظیفه پیگیری و احقاق حقوق کودکان را دارند، بدین معناست که کودکان حامیان زیادی دارند و البته از سوی دیگر ممکن است موجب طولانی شدن فرایند‌ها و پیچیدگی در امور شود.

رحیمی راه‌اندازی و افتتاح مجتمع شوق زندگی را روش نوینی برای هماهنگی همه دستگاه‌های متولی حمایت از کودکان دانست و گفت: مجتمع شوق زندگی در کشور نماد همکاری قوه قضاییه، دولت و مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد است.

وی یادآور شد: وزارت دادگستری نمایندگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را به‌عهده دارد و از سال گذشته پیگیر تشکیل این مجتمع‌ها بوده است.

رحیمی افزود: قانون حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست مصوب سال ۱۳۹۲ به بهزیستی اجازه داده است با لحاظ شرایطی کودکان را به خانواده‌ها واگذار کند و این اقدام در فرایند فرزندخواندگی اجرا می‌شد که فرایند طولانی داشت و البته دادگستری و دادستانی از روزنه‌های قانونی برای تسریع و تسهیل این فرایند‌ها استفاده می‌کردند، اما مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با همکاری همه دستگاه‌ها پیشنهاد اصلاح قانون را مطرح کرد و اکنون سازمان بهزیستی می‌تواند این اقدام را انجام دهد.

وزیر دادگستری تأکید کرد: مهم‌ترین کار این است که کودکان در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرند و تلاش بر این است که کودکان از دوران طفولیت از نعمت بودن در کانون گرم خانواده بهره‌مند شوند.

رحیمی یادآور شد: این اقدام فقط برای اطفال و شیرخواران نیست بلکه همه کودکان زیر ۱۸ سال می‌توانند از خدمات مجتمع شوق زندگی بهره‌مند شوند و در این مجتمع‌ها ضمن بررسی صلاحیت خانواده‌ها، پس از واگذاری کودک نیز مراقبت‌های لازم برای بررسی وضعیت فرزندان انجام می‌شود.

وزیر دادگستری با اشاره به ضرورت ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: مجتمع‌های شوق زندگی می‌توانند زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان را نیز فراهم کنند، زیرا اکنون برخی کودکان به دلیل نیاز مالی در خیابان هستند و تلاش ما بر این است که خانواده این کودکان را توانمند کنیم و کودک با شرایط مطلوب در خانواده خود بماند و به جای کار کردن مشغول تحصیل باشد و برخی کودکان کار و خیابان بی‌سرپرست هستند که مجتمع شوق زندگی می‌تواند محلی برای بهبود وضعیت این کودکان باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.