فعالیت ۱۲ موزه دولتی در چهارمحال و بختیاری

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از فعالیت ۱۸ موزه دولتی و مشارکتی در این استان خبر داد.

محمد اسلامی فارسانی گفت: از ۱۸ موزه فعال در چهارمحال و بختیاری، ۱۲ موزه به‌صورت دولتی و پنج موزه از طریق بخش خصوصی و مشارکتی فعالیت می‌کند.

وی افزود: در مجموعه تاریخی فرهنگ قلعه چالشتر شهرکرد شِش موزه دولتی شامل موزه‌های «کار و زندگی»، «آثار سنگ»، «صنعت»، «اتاق نقاشی» و «حمام» فعال و آثار این موزه‌ها متعلق به دوران مختلف تاریخی است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در موزه دولتی باستان‌شناسی شهرکرد (حمام پرهیزکار) آثاری از دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی به‌نمایش گذاشته شده است.


بیشتر بخوانید


اسلامی فارسانی ادامه داد: در قلعه دزک شهرستان کیار موزه‌های دولتی «پوشاک» و «سنگ» قرار دارد که شامل پوشش و لباس‌های مردان و زنان چهارمحال و بختیاری در دوران مختلف تاریخی است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در موزه دولتی مشروطه جونقان واقع در قلعه سردار اسعد بختیاری آثاری از دوران مشروطه و حضور بختیاری‌ها در این نهضت در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

وی اظهار کرد: موزه دولتی دفاع‌مقدس چهارمحال و بختیاری بیانگر رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم چهارمحال و بختیاری در هشت سال جنگ تحمیلی است.

اسلامی ادامه داد: موزه دولتی حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری آثاری شامل نمونه‌های جانوری و گیاهی استان را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: در موزه دولتی گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری دستاورد‌های اداره‌کل آموزش و پرورش استان در معرض دید عموم قرار دارد.

اسلامی گفت: موزه‌های خصوصی و مشارکتی استان شامل موزه‌های «صنعت فرخ‌شهر»، «مردم‌شناسی فرخ‌شهر»، «مردم‌شناس پُل مصلی بروجن»، «مردم‌شناسی بهرامی بروجن» و «مردم‌شناسی طاهری بروجن» است.

وی ادامه داد: آثار به‌نمایش درآمده در این موزه‌ها حکایت از فرهنگ و تمدن شهر‌های فرخ‌شهر و بروجن در دوران مختلف تاریخ دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.