ارمنستان و آذربایجان مناقشه بر سر قره‌باغ را به دیوان بین‌المللی دادگستری می‌برند

ایروان از بازوی قضایی سازمان ملل متحد خواست تا باکو را وادار کند نیرو‌های خود را از قره‌باغ خارج کرده و به ارامنه اجازه دهد به این منطقه بازگردند.

تنها چند هفته پس از حمله برق‌آسای آذربایجان برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی و برای اولین بار در سه دهه گذشته، جلسه استماع در خصوص این پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری تشکیل می‌شود.

به گزارش یورونیوز، عملیات یک روزه آذربایجان باعث مهاجرت دسته‌جمعی ارامنه ساکن این منطقه شد و اکثریت قریب به اتفاق ۱۲۰ هزار نفری که در این ناحیه زندگی می‌کردند، به ارمنستان گریختند.

ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده است که به آذربایجان دستور دهد «تمام پرسنل نظامی و انتظامی را از تمام مؤسسات غیرنظامی در قره‌باغ کوهستانی خارج کند».

این کشور همچنین از دادگاه تقاضا کرد تا اطمینان حاصل کند که آذربایجان «از انجام هرگونه اقدامی که منجر به کوچ ارمنی‌های محلی باقی مانده یا جلوگیری از بازگشت امن و سریع پناهندگان می‌شود» خودداری کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اختلافات بین دولت‌ها داوری می‌کند. هرچند تصمیمات این نهاد از نظر قانونی لازم‌الاجرا هستند، با این حال دیوان قدرتی برای اجرایی کردن احکام خود ندارد.

جلسه استماع در روز پنج‌شنبه در کاخ نمادین صلح در شهر لاهه هلند، تازه‌ترین صحنه از یک جدال حقوقی بلندمدت بین دو کشور متخاصم بود.

باکو و ایروان هر کدام دیگری را به نقض یک معاهده سازمان ملل متحد یعنی «کنوانسیون بین‌المللی محو همه اشکال تبعیض نژادی» (ICERD) متهم می‌کنند.

پس از عملیات نظامی در ماه سپتامبر، ارمنستان آذربایجان را به انجام «پاکسازی قومی» برای تخلیه قره‌باغ کوهستانی از جمعیت ارمنی متهم کرد. این در حالی است که باکو قویاً این ادعا را رد می‌کند و آشکارا از ساکنان ارمنی این سرزمین خواسته است که بمانند و «بار دیگر» در آذربایجان ادغام شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۷ ۲۱ مهر ۱۴۰۲
جنگ قره باغ تازه شروع شده
آخرین اخبار