اجرای طرح زنجیره ارزش در تولیدات شیلاتی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور گفت: اجرای طرح زنجیره ارزش در تولیدات شیلاتی کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت استانداری، در این استان اجرا می‌شود.

 بهمنی در حاشیه بازدید از مرکز اصلاح نژاد و ژنتیکی ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج افزود: با توجه به وجود این مرکز و فعالیت آن در حوزه اصلاح نژاد ماهیان سردآبی با همکاری مرکز تحقیقات کشور این کار را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه، کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد منابع آبی شیرین کشور را دارد و سالانه ۲۲ هزار تن ماهی سرد آبی تولید می‌کند، اجرای برنامه توسعه‌ای زنجیره ارزش در این استان کاملا ضروری است.

معاون پژوهشی موسسه علوم تحقیقاتی شیلات کشور هم با بیان اینکه ایران با تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی قزل آلا رتبه نخست جهان را دارد گفت: مرکز شهید مطهری یاسوج مهمترین مرکز بهگزینی و اصلاح نژاد ماهی قزل آلا در کشور است. 

حافظی افزود: گام‌های نخست این زنجیره ارزش در مرکز اصلاح نژاد و ژنتیک شیلات یاسوج برداشته شده است و نیازمند حمایت مسئولان هستیم تا بتوانیم از خروج هفت میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و ژنتیک شیلات شهید مطهری یاسوج نیز با بیان اینکه زنجیره ارزش اولین حلقه تولید تخم چشم زده قزل آلای رنگین کمان است، گفت: در این مرکز ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه تخم چشم زده فراهم شده که در این زمینه زیرساخت‌هایی در حال آماده است که نیاز به اعتبار دارد.

صلاحی افزود: برای تکمیل این مرکز ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سفر ریاست جمهوری به استان ۳۰ میلیارد تومان آن مصوب شده است که ۱۰ میلیارد تومان آن ملی و بقیه به صورت استانی باید تهیه شود.

مدیر شیلات استان هم با بیان اینکه ۲۲ هزار تن ماهی قزل آلا در استان تولید می‌شود، گفت: این استان رتبه سوم تولید ماهیان سرد آبی در کشور را به خود اختصاص داده و محصولات خود را به کشور‌های روسیه، ارمنستان، گرجستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌کند.

رستمی افزود: ۲۷۱ مزرعه پرورش ماهی سردآبی در استان وجود دارد که برخی از آن‌ها به علت واردات بی رویه تخم‌های چشم زده غیرفعال شده اند.

معتمدی رئیس جهاد کشاورزی استان هم گفت: درطرح زنجیره ارزش، توسعه تحقیقاتی لازم است که باید بستر برای آن فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.