معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

ایجاد پنج هزار بورس تحصیلی برای دانشجویان وزارت علوم

کلانتری گفت: پنج هزار بورس تحصیلی با ایجاد ارتباط با صنایع بزرگ، بخش حاکمیت و بنیاد نخبگان با هدف اشتغال تضمین شده برای دانشجویان در نظر گرفته شد.

عبدالحسین کلانتری در نشست با انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: دانشجویان بورسیه از بدو ورود خود به دانشگاه حقوق می‌گیرند درحالی که این رقم در سال گذشته صفر بوده است.

وی در خصوص رویداد حرکت اظهار داشت: برای نخستین بار با هماهنگی معاونت علمی رییس جمهوری رویداد "حرکت" در مجموعه رویداد‌های مورد تایید این معاونت تصویب و مورد تایید قرار گرفت و انجمن‌هایی که در این رویداد موفق به کسب رتبه شده‌اند (در مجموع ۲۰۰ نفر) امتیازاتی از جمله وام و تسهیلات و سایر موارد دیگر از معاونت علمی می‌گیرند.

معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بازنگری در بسیاری از رشته‌ها، راه‌اندازی سرای مهارت و بسته شدن برخی از رشته‌ها تحصیلی که بازار کار نداشته‌اند در دانشگاه‌ها را از جمله اقدامات انجام شده در در راستای اشتغال و امید آفرینی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یک شکاف بزرگی بین امنیت ذهنی و عینی در جامعه ایران وجود دارد گفت: مشکلات و مسایل موجود در کشور قابل انکار و کتمان نیست، اما تصویری که از ایران و مشکلات آن ارائه می‌شود غیرواقعی است.

کلانتری افزود: تکثیر فضای ناامیدانه عجیب است و بسیاری از تصویرسازی‌هایی که از دانشگاه می‌شود بسیار تعجب‌آور بوده و متناسب با واقعیت‌ها نیست و در این شرایط حساس برخی از ما دانشگاهیان نیز در آن می‌دمیم.

وی ادامه داد: در این برهه زمانی با وجود انجام فعالیت‌های قابل توجه فرهنگی، اما برخی‌ها بی‌رحمانه دانشگاه‌ها را تخریب می‌کنند و بعضی از خودی‌ها هم در این آتش می‌دمند.

کلانتری اضافه کرد: مهم‌ترین وظیفه ما در این شرایط تقویت و تکثیر فضای نشاط و امید در دانشگاه‌ها است و فعالیت‌های جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی بیشترین سرزندگی، امید و نشاط را به محیط دانشگاه‌ها تزریق می‌کنند.

به گفته معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تقویت ارتباط جامعه دانشجویی با جامعه و صنعت چه در قالب مسوولیت دانشجویی دانشگاهیان و چه در قالب بحث‌های فناوری و نوآوری را از دیگر رویکرد‌های این وزارتخانه اعلام کرد.

کلانتری افزود: در همین ارتباط آیین‌نامه انجمن‌های علمی بازنگری شد و امروز به آیین‌نامه انجمن‌های علمی و فناوری تبدیل شده است.

وی با تاکید بر تقویت حوزه فناوری در مجموعه آموزش عالی گفت: باید زمینه ورود دانشجویان به حوزه فناوری روان‌سازی شود و بحث‌های مرتبط به فناوری نباید از پس از دانشگاه شروع شود بلکه باید در دل دانشگاه دانشجویان وارد این عرصه شوند و مشق فناوری کنند.

به گفته کلانتری دانشجویان باید با زیست بوم، اکوسیستم فناوری کشور، فرصت‌ها و تسهیلاتی که وجود دارد آشنا شوند و ایده‌ها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های خود را اارئه و ایده‌ها را محقق و مورد نقد و بررسی قرار بدهند.

وی اظهار داشت: تسهیلاتی را پارک‌های علم و فناوری برقرار می‌کنند و در این ارتباط انجمن‌های علمی و حتی کانون‌های فرهنگی می‌توانند در قالب دستیار فناوری و یا در قالب مجموعه‌ها و هسته‌های فناور کوچک دانشجویی وارد فعالیت‌های پارک‌ها شوند.

کلانتری گفت: در همین ارتباط دوره‌های آموزشی برای ورود انجمن‌های علمی به بحث‌های فناوری و آشنایی دانشجویان با فضا‌ها و اکوسیستم‌های فناوری باید برگزار شود و معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها باید کمک کنند این اتفاق رخ دهد.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: این امکان در سطح استانی وجود دارد که آموزش‌های شتاب دهنده بعد از شکل‌گیری ایده‌ها ارائه شود.

معاون فرهنگی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی نماینده مدنیت و عقلانیت در دانشگاه‌ها هستند.

کلانتری اضافه کرد: مجموعه‌های دانشجویی با یک هدف مشخص، با تشریک مساعی و همکاری سعی می‌کنند گام به گام پیش روند تا به هدف‌های خود در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، هنری، علمی و هر عرصه‌ای که نشانه‌ای از بلوغ، مدنیت و عقلانیت دارند برسند.

وی گفت: مجموعه دانشجو‌های فعال در تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی افرادی با درایت و دوراندیش هستند و از این افراد کنش‌های افراطی و تفریطی دیده نمی‌شود.

کلانتری شمار تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های کشور را نزدیک ۲۰ هزار اعلام کرد و اظهار داشت: احیای تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی بعد از شیوع ویروس کرونا به‌عنوان یکی از اولویت‌های وزارت عتف اعلام شده است.

وی تاکید کرد: قطع یقین آینده کشور در دست شما جوانان است و قرار نیست نیروی جوانی از چین وارد کشور شود برهمین اساس زمینه‌سازی برای اینکه فعالیت‌های خود را تمرین و مشق فعالیت‌های تخصصی در حوزه‌های مورد علاقه را در دانشگاه‌ها انجام دهید از وظایف ما به‌عنوان متولیان امر است.

کلانتری با بیان اینکه چارچوب‌ها به صورت روشن و شفاف وجود دارد گفت: ممکن است آئیین‌نامه‌های موجود نقص‌هایی داشته باشند، اما در مجموع چارچوب تمیزی برای فعالیت‌های جمعی در دانشگاه‌ها وجود دارد که باید آن‌ها را پاس داشته و تقویت شود.

وی ادامه داد: سامانه فرنما (فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) در وزارت عتف با ۱۳ زیرسامانه شکل گرفته که از این تعداد ۱۰ زیرسامانه فعال و سه زیرسامانه باقی مانده است.

به گفته کلانتری سامانه فرنما این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های فرهنگی تمامی دانشگاه‌ها را داشته باشیم و همچنین این سامانه برای رتبه‌بندی فعالیت‌های ضروری است.

وی با اشاره به ثبت ۴۷ هزار فعالیت فرهنگی در سراسر کشور در سامانه فرنما گفت: با راه‌اندازی این سامانه رزومه فرهنگی در کنار ریز نمرات آموزشی دانشجویان ثبت و به این صورت امکان روزمه‌گیری برای دانشجویان فراهم می‌شود.

کلانتری اظهار داشت: براساس تعاملی که با سازمان امور استخدامی در حال انجام است تلاش می‌شود روزمه فرهنگی دانشجویان برای استخدام‌های دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی معتبر شناخته شود.

وی گفت: مسیر اصلی کشور در سندی که رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب مطرح کردند به طور کامل مشخص شده و به تعبیری این سند مربوط به جوانان است در همین ارتباط سرمایه‌گذاری فرهنگی از جمله ضرورت‌هایی به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

کلانتری با اشاره به اعزام‌های دانشجویان به پیاده روی اربعین، راهیان نور و پیشرفت ادامه داد: هرچند براساس گزارش سازمان بسیج دانشجویی رکورد اعزام دانشجویان به پیاده روی اربعین و راهیان نور در سال گذشته شکسته شد، اما تقاضا‌ها بیش از این است.

کلانتری گفت: یکی از مهمترین راه‌های تقویت گفتگو، علاقنیت و تقویت مدارا در متن دانشگاه‌ها تقویت نشریه‌های دانشجویی است.

وی یادآور شد: باید به دانشجویان در قالب نشریه‌های دانشجویی آموخت که سنجیده و با دقت سخن گفت و کلام را به کار ببریم و آداب نقد و گفتگو خوب پاس داشته شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در همین ارتباط جشنواره تیتر تا قبل از سال جدید در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.