در باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

حمل و نقل معلولان در سایه فراموشی مدیران شهری/ لزوم توجه به قانون حمایت از معلولان

بی توجهی به حمل و نقل ویژه معلولان برای شهرداری عادی شده و لازم است وضعیت تردد و جا به جایی این گروه از افراد جامعه سر و سامان بگیرد.

حمل و نقل و جا به جایی معلولان در پایتخت، چندین سال است که تبدیل به یک گره کوری شده که انگار قصد باز شدن ندارد؛ معلولان جسمی حرکتی برای ترددشان در شهر و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دچار مشکل هستند؛ یا معابر مناسب سازی نشده اند و یا اتوبوس و مترو تدابیری برای جا به جایی این افراد در نظر نگرفته! البته وضعیت حمل و نقل عمومی این روزها حتی برای افرادی که از نظر جسمی هم مشکلی ندارند؛ مشکل ساز است. طبق قانون حمایت از معلولان، مناسب سازی حمل‌ونقل معلولان در درون شهرها از وظایف شهرداری‌هاست.

با این حال شهرداری تهران مدت‌هاست در انجام این وظیفه خود کوتاهی می‌کند.درحالی‌که‌ وظیفه‌مندی شهرداری در قبال معلولان حکم می‌کند تا این نهاد هر روز خدمات قابل ارائه به این گروه از شهروندان را توسعه، بهبود و ارتقا دهد. 

سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد : از مجموع ۸۲ دستگاه ون ویژه معلولان به سبب کمبود راننده و مشکلات فنی حدود ۴۵ درصد آن یعنی ۳۷ دستگاه ون فعالیت ندارند که آن هم به دلیل نبود راننده متوقف است و باید مشخص شود علت عدم فعالیت این ون‌ها چیست چرا که چشم امید معلولان به این سامانه حمل و نقلی است. وقتی می‌توان هر ون را در مدت کوتاهی تعمیر کرد چرا باید آن‌ها را چندین ماه در پارکینگ‌ها خواباند؟ باید هرچه سریعتر مشکلات فنی ون‌ها برطرف شوند و همچنین برای حل مشکل راننده نیز باید با فوریت با معاون مالی و معاون منابع انسانی شهرداری تهران هماهنگی‌های لازم را انجام داد که بنده این موضوع را حتما پیگیری می‌کنم تا مشکلات مربوط به ون‌های ویژه معلولان برطرف شود. همچنین خرید اتوبوس‌ها باید با جدیت پیگیری شود و همچنین باید بحث مدیریت هرچه بهتر ناوگان اتوبوسرانی انجام شود تا شاهد مشکلات موجود نباشیم.

تعداد معلولان جسمی حرکتی در تهران کم نیست و لازم است که در رابطه با این کار از سوی بهزیستی مطالبه گری صورت گیرد تا این افراد به حق حداقلی خودشان برسند؛ ، شاید گره مشكلاتی كه معلولان این روزها با آن دست و پنجه نرم می كنند، با عمل به قوانین باز شود اما معلولان معتقدند كه دستگاه ها در عمل به قانون كم كاری می كنند. متاسفانه معلولیت یك عضو خانواده تمام خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد پس ما با جمعیت كمی رو به رو نیستیم و بهزیستی و شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی باید بتواند عملكرد شایسته ای از خود نشان دهد.جالب اینجاست که در تیرماه امسال، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان وعده داده بود که  در راستای خدمات‌رسانی هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان کم‌توان و ناتوان، ۴۰ دستگاه وَن ویژه این قشر در سال جاری به ناوگان ویژه جانبازان و معلولان اضافه خواهد شد. همچنین  به این منظور تلاش می‌کنیم تا با مناسب‌سازی اماکن و معابر شهری و تسهیل در ارائه خدمات لازم به جانبازان و معلولان به گونه‌ای عمل کنیم که این قشر از حقوق یکسان با بقیه اقشار برخوردار باشند.

حتی تعدادی از اعضای شورای شهر تهران همچون حبیب کاشانی هم بارها از این موضوع گلایه داشتند و   با تذکر به شهرداری تهران، خواستار بازگرداندن ون ها به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان شد اما با گذشت یک ماه از پیگیری های کمپین و تذکر عضو شورای شهر، شهرداری تهران هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است؛ به نظر می رسد کم کاری شهرداری در ارائه خدمات حمل ونقل معلولان سابقه دار است و این امر در اثر تکرار، به اقدامی عادی برای شهرداری تبدیل شده است. امیدواریم در روزها و یا ماه های آینده مدیریت شهری دوره ششم که خود را خادم مردم تهران می داند؛ گوش شنوایی برای مشکلات معلولان داشته باشد و وضعیت حمل و نقل این افراد را سر و سامانی دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۰ مهر ۱۴۰۲
نباید به خاطر راحتی معلولا پدر سالما رو درآورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
رفت و آمد سالما رو درست کنین معلولا پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
نسیم
۱۱:۱۰ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
از خدا میخوام مسئولانی که کوتاهی میکنند یا خودشون یا یکی از عزیزانشون معلول بشه اونوقت مارو درک می کنند. اونوقته که زمین و زمان رو به هم میدوزند که وا مصیبتا وا اسفا باید به معلولین رسیدگی کرد. هرچند اونا انقدر خدم و حشم دارند که نیازی به این کارها نیست. ماشین در اختیار دارن . مستخدم و پرستار خصوصی نیازی نیست ناراحت باشن . اون ماییم که هیچ امکاناتی نداریم مجبوریم توی خیابونهای پست و بلند و جویهای وحشتناک و وسایل حمل و نقل عمومی بیفتیم و همه بهمون بخندند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
مدیران چنان غرق در اختلاس و رانت و سفرهای اروپا شدند که از مشکلات جامعه و مردم دور شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۹ مهر ۱۴۰۲
باید یا آقازاده ها توی خارج از ایران لامبورگینی و پورشه سوار شن یا به حمل و نقل معلولان رسیدگی شود. انصافآ خدارو خوش می یاد که در حق آقازاده ها اجحاف بشه؟
آخرین اخبار