برداشت گردو از باغات طالقان

از مجموع ۳۰۰۰ هزارهکتار باغاتی که در طالقان وجود دارد سطح زیر کشت گردو ۳۲۰ هکتار است .

از مجموع ۳۰۰۰ هزارهکتار باغاتی که در طالقان وجود دارد سطح زیر کشت گردو ۳۲۰ هکتار است و میزان عملکرد گردو در شهرستان طالقان، چهار تن در هکتار بوده که پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۳۰۰ تن گردو در شهرستان برداشت شود.

درطالقان بعضی از درختان گردو در زمین‌های وجود دارد که مالک درخت مالک زمین نیست و برای همین در زمان گذشته در فصل برداشت گردو سهمی هم به مالک زمین تعلق می‌گرفت و البته رسم بود که به همسایگان درخت گردو نیز گردو می‌دادند. مردم طالقان اعتقاد داشتند بخشش گردو به دیگران محصول گردو را در سال آینده بیشتر می‌کند.

پایین ریختن گردو از روی درخت نیز بسیار سخت است و به همین دلیل کسی که بالای درخت می‌رود و گردو را پایین می‌کند و با توجه به خطر این کار با صاحب درخت تعداد برداشت گردو را نصف می‌کنند؛ که البته در گذشته سه به یک و یا نهایتا دو به یک بوده است.

در طالقان درختان گردو در فصل برداشت باهم فرق دارند که بعضی از درختان زود رس بوده و بعضی از درختان دیر رس که این امر باعث می‌شده که این کار تا یک ماه به طول انجامد که از اواخرشهریور شروع و تا اواخر مهر به پایان می‌رسد.

بیشتر درختان قدمت دیرینه دارند

درختان مختلفی در طالقان وجود دارد و بیشتر درختان بومی منطقه هستند که قدمت دیرینه دارند.

گردو، میوه مغزدار با ارزشی است که انواع مختلفی دارد؛ بر اساس تحقیقات انجام شده در سطوح عالی جهانی، گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است و ارزش غذایی بالایی دارد.

این میوه مغزدار یکی از بهترین منابع اسید‌های چرب امگا ۳ است و امروز نیز در بازار کشورمان، این محصول جزو پرفروش‌ترین انواع خشکبار و البته گران‌ترین آنهاست.
ارزش گردو به حدی است که در بسیاری از کشور‌های جهان در بسته‌بندی‌های شکیل و منحصر به فردی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد و علاوه بر این، سهم به‌سزایی در ایران اسلامی در حوزه صادرات دارد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.