کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون با مصرف آنتی اکسیدان‌ها

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مصرف آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات سبب کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون می‌شود.

نقیایی مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان استان یزد گفت: بیماری پارکینسون یکی از بیماری‌های مغزی محسوب می‌شود و علت اصلی آن نداشتن توانایی مغز در ترشح انتقال دهنده عصبی دوپامین است.

او بیان کرد: مهم‌ترین اقدامات برای کاهش ابتلا به این بیماری داشتن یک رژیم غذایی متعادل است که بسیار کمک کننده است.

متخصص تغذیه گفت: وجود ویتامین‌های مختلف در رژیم غذایی روزانه بسیار اهمیت دارد به خصوص ویتامین‌های گروه B که اغلب آن‌ها در ارتباطات عصبی نقش قابل توجه دارند و مصرف این مواد غذایی در کارکرد صحیح مغز موثر است.

او تصریح کرد: از نظر غذایی بهترین منابع غذایی برای کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون گروه ویتامین‌های B در غلات کامل است همچنین در غلات با سبوس زیاد، برنج، جو و محصولات تهیه شده از این موارد نیز این ویتامین موجود است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: ورزش در این بیماری به کاهش ابتلا یا کاهش سرعت پیشرفت این بیماری کمک می‌کند.

نقیایی اظهار داشت: افرادی که دچار بیماری پارکینسون شدند با توجه به اینکه این بیماری درمان ندارد و پیشرونده محسوب می‌شود همچنین با گذشت زمان وضعیت فرد بدتر می‌شود، هدف تغذیه سالم در این بیماری کاهش عوارض و کاهش سرعت پیشرفت آن نیز است.

متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده بیماری پارکینسون به غیر از ژنتیک استرس اکسیداتیو است که با مصرف آنتی اکسیدان این بیماری بهتر کنترل می‌شود.

 او گفت: آنتی اکسیدان در انواع سبزیجات و میوه‌ها وجود دارد و رنگدانه‌های خاصی از آن‌ها نیز موجود است که دارای آنتی اکسیدان بیشتری است همچنین در راس آن‌ها میوه‌ها و سبزی‌های دارای رنگ بنفش، ارغوانی و قرمز مانند زغال اَخته، تمشک، کلم بنفش است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار داشت: سایر سبزیجات و میوه‌ها نیز به تناسب دارای آنتی اکسیدان است که به کاهش پیشرفت این بیماری کمک می‌کند.

او بیان کرد: عوارض درمانی بیماری نیز باید بررسی شود به طوری که در پارکینسون بعضی از عوارض بیشتر اتفاق می‌افتد که یکی از این موارد اسپاسم عضلانی و اختلالات عضله‌ها است که بهترین گزینه برای جلوگیری از آن مصرف مکمل‌های منیزیم است، زیرا در عملکرد عضلات بسیار موثر است.

متخصص تغذیه افزود: مشکل دیگر در موارد شدید این بیماری اختلال در بلع است که شخص قادر به مصرف هر غذایی نیست و فرد باید رژیم غذایی مایع و نرم داشته باشد که به وسیله رژیم شناس تنظیم می‌شود.

نقیایی تصریح کرد: اختلال یبوست نیز در این بیماری شایع است که مصرف غلات کامل با سبوس بالا و استفاده از سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات می‌تواند در کاهش یبوست ناشی از بیماری پارکینسون موثر باشد.

متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: باید به محدودیت‌های غذایی در این بیماری توجه شود، زیرا بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون داروی لوودوپا مصرف می‌کنند که با استفاده از پروتئین‌ها تداخل دارد و توصیه می‌شود رژیم غذایی حاوی پروتئین متوسط داشته باشد.

نقیایی گفت: به خصوص در هنگام مصرف قرص لوودوپا به دلیل اینکه تداخلی در جذب آن وجود نداشته باشد اگر بیماران صبح قرص مصرف می‌کنند، تخم مرغ را که حاوی پروتئین بالا است استفاده نکنند.

متخصص تغذیه ادامه داد: بیماران مبتلا به پارکینسون می‌توانند با فاصله زمانی مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف کنند به طوری که مجموع پروتئین مصرفی روزانه آن‌ها زیاد نباشد.

او اظهار داشت: مصرف شیر و لبنیات در بیماران مبتلا به پارکینسون محدود شود، زیرا دارای پروتئین زیاد است و عوارض این بیماری را تشدید می‌کنند.

 متخصص تغذیه تصریح کرد: افرادی که مصرف لبنیات و شیر را کاهش می‌دهند باید مکمل کلسیم و ویتامین D استفاده کنند که سلامتی بدن آن‌ها با مشکل مواجهه نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.