رییس سازمان ملی مهاجرت با اعلام اینکه اطلاعات هویتی همه اتباع مجازی که به عنوان دانشآموز وارد سیستم آموزشی کشور میشوند، ثبت شده است، گفت: اتباع باقیمانده مربوط به افرادی است که غیرقانونی وارد کشور شدهاند.
سامانه سهما راه حلی برای ساماندهی دانش آموزان اتباع
عبدالله مبینی در زمینه ساماندهی و ثبت نام دانش آموزان اتباع در سال تحصیلی تحصیلی که از طریق سامانه سهما انجام شد، اظهار داشت: یکی از مشکلات این بخش، مشخص نبودن اطلاعات و سیاست های آموزشی در حوزه اتباع بود به طوری که مدارس اقدام به ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی می کردند و نظارتی بر این کار وجود نداشت.
وی با بیان اینکه با راه اندازی سامانه سهما، این امر برای سال تحصیلی جدید تحت کنترل درآمد، افزود: در گذشته حدود ۷۰ درصد دانش آموزان اتباع شامل افرادی می شد که مجوزهای لازم را برخوردار بودند اما ۳۰ درصد ثبت نام ها سلیقه ای بود و در زمان تحصیل مشخص می شد که دانش آموز جزو اتباع غیرمجاز بوده است.
اتباع غیر مجاز در سهما ثبت نمی شوند
رییس سازمان ملی مهاجرت با بیان اینکه اتباع غیرمجاز فاقد اوراق هویتی هستند و نمی توان ارتباطات فامیلی آنها را صحت سنجی کرد، گفت: چنین مواردی سبب شد تا وزارت کشور ساماندهی دانش آموزان اتباع را با بهره گیری از ثبت الکترونیک مدارک هویتی و تشخیص اطلاعات آنان در دستور کار قرار دهد.
وی با بیان اینکه در سامانه سهما همه اطلاعات دانش آموز تجمیع شده و در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد تا روند قانونی ثبت نام صورت گیرد، گفت: در این میان عده ای از دانش آموزان اتباع باقی می مانند که مربوط به افرادی است که غیر قانونی وارد کشور شده اند.
مبینی درباره اینکه آیا امکان تحصیل اتباع غیرمجاز وجود دارد، گفت: در شرایط کنونی برای ثبت نام یک دانش آموز ایرانی، مدارس تا زمانی که مدارک هویتی، جغرافیایی و سکونتی فرد تایید نشود، وی را ثبت نام نمی کنند پس چگونه می شود که در این شرایط کشور را رها کنیم و فردی را که هویتش مشخص نیست و غیرقانونی هم وارد کشور شده را وارد سیستم آموزشی کشور کرد؛ اینگونه نیست و این کار سادهاندیشی است.
صدور شناسه یکتا برای دانش آموزان اتباع
بهزاد مرادیپور معاون اجتماعی سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور نیز در زمینه ساماندهی دانش آموزان اتباع توضیح داد: یکی از کارهای سازمان ساماندهی دانش آموزان است، بخش قابل توجهی از اتباع در سن دانش آموزی قرار دارند از همین رو امسال چالش های آنان در حوزه دانش آموزی شناسایی شد.
وی اعلام کرد: مطالبق با این چالش ها، در تعامل با وزارت آموزش و پرورش از کارهایی که سازمان انجام داد و به تصویب معاون اول رئیس جمهور، ۲ موضوع در دستور کار قرار گرفت.
مرادی افزود: یکی از این موضوعات، مبنای کار قراردادن شناسه یکتا برای ثبت نام و دیگری مراجعه همه دانش آموزان اتباع به سامانه سهما برای بررسی اطلاعات و وضعیت هویتی و اقامتی آنان بود.
معاون سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور با اشاره به تمدید چندین باره به منظور مراجعه همه اتباع در این سامانه و بررسی اطلاعات هویتی و اقامتی آنان، از تکمیل این اطلاعات و صدور شناسه یکتا برای ۹۷ درصد دانش آموزان اشاره کرد.
تمدید مهلت ثبت نام دانش آموزان اتباع در سامانه سهما
وی از تمدید یک هفته ای فعالیت سامانه سهما برای مراجعه دانش آموزان برجا مانده و طی روند ثبت نام آنان در هفته جاری خبر داد.
بر اساس اعلام رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، مدارس ایران در سال تحصیلی جدید میزبان حدود ۶۰۰ هزار دانشآموز تبعه خارجی است.
به گفته وی، شاید برخی دانشآموزان تبعه خارجی تاکنون در مدارس نامنویسی نکرده باشند که جا ماندن آنها از تحصیل ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد و باید ابتدا حضور خود در ایران را ثبت قانونی کنند.
بر اساس آمار وزارت کشور بیش از ۹۰ درصد از اتباع حاضر در ایران، افغانستانی هستند که تعداد آنها حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برآورد می شود.
به گفته مرادی پور، حدود ۳۰۰ هزار نفر از این ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر تحت عنوان «خود معرف» بازگشتند و مشاهده میشود که از مرز ما روزانه بین ۶ تا ۸ هزار نفر خارج میشوند. پیش بینی سازمان ملی مهاجرت این است که افرادی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدهاند، نهایتاً بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر هستند و مجموع اتباع قانونی و غیرقانونی که در ایران حضور دارند، به ۵ میلیون نفر نمیرسد.
معاون سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور تاکید کرد: از جمعیت حدود ۵ میلیون نفری اتباع افغانستان در ایران، ۳۵ درصد یعنی حدود ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر زنان، حدود ۷۰۰ هزار دانشآموز، ۱۲۰ هزار نفر دانشجو، ۲۰ هزار طلبه علوم دینی در قم و ۱۰ هزار در سایر حوزههای علمیه کشور هستند. بخشی از آنها هم کودک اند و واجبالتعلیم نیستند. حدود ۵ درصد هم افراد سالخورده بالای ۴۰ سال هستند که از سر اضطرار وارد کشور شده اند.