ذخیره آب سد مهاباد به ۵۹ میلیون مترمکعب کاهش یافت

مدیر امور آب مهاباد گفت: هم اکنون حجم آب ذخیره شده پشت مخزن سد این شهرستان به ۵۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته که در مقایسه با پارسال ۱۳ میلیون مترمکعب کمتر است.

خالد رحمانی مدیر امور آب مهاباد گفت: مهرماه پارسال حجم آب ذخیره شده در سد مهاباد ۷۲ میلیون مترمکعب بود، اما امسال به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها و کم شدن آب ورودی از رودخانه‌های منتهی به این سد، حجم آب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: هم اکنون تراز سد مهاباد به هزار و ۳۴۲ متر کاهش یافته، در حالی‌که پارسال این مقدار ۲ متر بیشتر بود.

مدیر امور آب مهاباد ادامه داد: امسال با توجه به کاهش حجم آب ذخیره شده در پشت سد، رهاسازی آب به منظور کشت پاییزه که در سال قبل پنج میلیون مترمکعب بود، انجام نخواهد شد و کشاورزان منتظر رهاسازی آب سد در این فصل نباشند.

رحمانی در خصوص کاهش بارندگی‌ها در مهاباد افزود: پارسال ۴۳۱ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی تاج سد مهاباد ثبت شده بود، اما امسال این مقدار به ۳۴۴ میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه پارسال ۸۲ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه و آبیاری مزارع کشاورزی رهاسازی شد، گفت: از محل رهاسازی آب، علاوه بر آبیاری مزارع این شهرستان در مجموع ۶ هزار مگاوات برق تولید شده بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.