علمداری:

بیشترین جوایز جهانی ایران از کاریکاتور و انیمیشن بوده است

یک کارگردان گفت: کشورمان بیشترین جوایز جهانی را از عرصه‌های کاریکاتور و انیمیشن دریافت کرده، درحالی که خیلی از کشور‌ها از صنعت انیمیشن برخوردار نیستند.

علمداری، تهیه‌کننده، کارگردان انیمیشن و نویسنده حوزه کودک در برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» رادیو گفت‌وگو درباره وضعیت انیمیشن در ایران گفت: ما قبل از انقلاب اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشتیم، که انیمیشن‌های کوتاه جشنواره‌ای تولید می‌شد و در دنیا جایزه می‌گرفت. الان هم کشورمان بیشترین جوایز جهانی را از عرصه کاریکاتور و انیمیشن می‌گیرد.

علمداری ادامه داد: یعنی بیشترین جوایز جهانی ایران بخاطر تولید انیمیشن‌های کوتاه است. از قبل انقلاب استعداد ساخت انیمیشن در ما بوده و هست. با وقوع انقلاب اسلامی صاحب‌نظران انیمیشن را یک هنر فانتزی و لوکس دانستند و گفتند ما نیازی به این صنعت نداریم. نزدیک ۲۰ سال طول کشید، تا مرکز پویانمایی صبا وابسته به صداوسیما تاسیس شد و مسئولین آن گفتند ما بخاطر خرید انیمیشن از ژاپن چقدر هزینه می‌کنیم. مگر ما استعداد یا امکانات ساخت انیمیشن را نداریم؟ 

این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه ما در بخش مدیریتی نگاه بلند مدت و آینده‌نگر را نداریم، افزود: هر تولیدی نیروی کار می‌خواهد و فقط یک کارگردان نمی‌تواند کار را جمع کند. الان خیلی از کشور‌ها صاحب صنعت انیمیشن نیستند، ولی ما این صنعت را داریم؛ چون استعدادش را داریم، ولی باید جایگاهمان از آنچه هست، بالاتر رود.

به گفته وی، از تاسیس مرکز پویانمایی صبا تا الان که فیلم سینمایی انیمیشن می‌سازیم، پیشرفت داشتیم. ولی پیشرفت ما سرعت نداشته است؛ چون برنامه‌ریزی درستی صورت نگرفته است. متاسفانه بخش خصوصی هم به سمت تولیدات خارجی حرکت کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار