معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم:

بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی دارد

اصغری با تاکید بر ضرورت توجه به بهداشت و شاد زیستن کودکان گفت: بر اساس مطالعات، بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارد. 

دکتر مجید اصغری،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم به مناسبت روز جهانی کودک و هفته ملی کودک که از پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه با شعار کودکی بهتر، زندگی بهتر نامگذاری شده است، سال‌های ابتدای کودکی را مهم‌ترین سال‌های حیات هر فرد دانست و افزود: بر اساس مطالعات، بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارد. 

او با بیان اینکه کودکان سرمایه‌های هر ملتی هستند گفت: برای شاد زیستن و رفاه کامل جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی که موجب دستیابی به توانمندی‌های بالقوه آنان می‌شود، باید برنامه ریزی منسجمی انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: والدین، بهورزان و مراقبین سلامت با انجام مراقبت‌های بهداشتی از قبیل پایش رشد، تزریق واکسن، ارزیابی‌های مختلف همچون تغذیه، سلامت دهان و دندان و غربالگری شنوایی و بینایی می‌توانند به ارتقای تکامل و بهداشت روان کودک کمک کنند.

او با بیان اینکه کودکانی که تحت مراقبت قرار می‌گیرند نسبت به کودکانی که این قبیل مراقبت‌ها را دریافت نمی‌کنند تغذیه بهتری داشته و کمتر مستعد ابتلا به بیماری هستند گفت: این کودکان توانایی یادگیری بهتری دارند و برعکس، کودکانی که مورد غفلت قرار می‌گیرند مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها و سوتغذیه هستند و انگیزه کمتری هم برای یادگیری دارند.

دکتر اصغری ارائه مراقبت‌های بهداشتی کودکان را از ۳ روزگی تا پایان ۵ سالگی دانست و افزود: سنین مراقبت‌های دوره‌ای کودک سالم در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت شامل ۳ تا ۵ روزگی، ۱۴ تا ۱۵ روزگی، ۳۰ تا ۴۵ روزگی، ۲، ۴، ۶، ۷، ۹، ۱۲ ماهگی و ۱۵ ماهگی و ۱۸ ماهگی، ۲، ۲.۵، ۳، ۴ و ۵ سالگی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: مراقبت‌های سنین ۲ تا ۵ سال بسیار با اهمیت است و در این سنین کودکان از نظر بینایی، شنوایی تکامل و تغذیه و سلامت دهان و دندان دارای شرایط ویژه‌ای هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار