تحقیقات سازمان ملل درباره جنایت جنگی در اتیوپی پایان می‌یابد

آسوشیتدپرس گزارش داد که تحقیقات سازمان ملل درباره جنایت جنگی در اتیوپی در این ماه به پایان می‌رسد، زیرا هیچ کشوری درخواست تمدید آن را نکرده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد که تحقیقات تحت حمایت سازمان ملل درمورد نقض حقوق بشر در اتیوپی پس از یک جنگ داخلی ۲ ساله پس از ارائه قطعنامه‌ای، به دلیل آن که هیچ کشوری درخواست تمدید آن را نکرده است، به پایان می‌رسد.

به گفته این رسانه، زمانی که مأموریت کمیسیون مستقل بین‌المللی کارشناسان حقوق بشر در اتیوپی در این ماه منقضی شود، این تحقیق خاتمه خواهد یافت.

پیش از این روز سه‌شنبه کارشناسان کمیسیون از شورای حقوق بشر در ژنو خواستند تا تحقیقات را تمدید کند و مدعی شدند که جنایات در منطقه شمالی تیگری این کشور آفریقای شرقی، که در اثر جنگ ویران شده است، ادامه دارد.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، نیرو‌های اریتره همسو با ارتش اتیوپی همچنان اعمال خشونت‌آمیز علیه زنان در تیگری از جمله تجاوز جنسی و برده‌داری جنسی انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین درباره گزارش‌های مربوط به قتل‌های غیرقانونی و بازداشت‌های دسته‌جمعی در آمهارا، دومین ایالت پرجمعیت اتیوپی، ابراز نگرانی کردند.

«استیون راتنر» عضو کمیسیون تحقیقات سازمان ملل، به آسوشیتدپرس گفت: «یک خطر بسیار واقعی و قریب‌الوقوع وجود دارد که وضعیت بیشتر وخیم‌تر شود و جامعه بین‌المللی موظف است اطمینان حاصل کند که تحقیقات ادامه می‌یابد تا بتوان به نقض حقوق بشر رسیدگی کرد و از بدترین تراژدی‌ها جلوگیری کرد.»

اتهامات سوء استفاده از زمان توقف رسمی خصومت‌ها در نوامبر گذشته، زمانی که دولت فدرال و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگری (TPLF) توافقنامه پرتوریا را امضا کردند، ادامه یافته است.

جنگ شدیدی که در سال ۲۰۲۰ شروع شد، در سال ۲۰۲۲ توسط مؤسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO) با بیش از ۱۰۰ هزار کشته به عنوان مرگبارترین درگیری جهان شناخته شد.

آدیس آبابا مدت‌هاست که خواستار پایان دادن به تحقیقات شده است و ادعا می‌کند که این تحقیقات دارای انگیزه سیاسی است.

در ماه اوت «آبراهام بلی» وزیر دفاع اتیوپی، اعلام کرد که دولت برای حل و فصل مسائل «غفلت‌شده» که موجب «آسیب جدی» به شهروندان می‌شود، مطابق با قانون اساسی و توافقنامه صلح پرتوریا تلاش می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار