ایران فضای بسیاری مناسبی برای توسعه و ارتقای محصول بادام دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: با وجود اینکه ایران از کشور‌های سرآمد در حوزه تولید بادام مرغوب به شمار می‌رود، اما سهم آن از تولید این محصول باغی ۱۶۴ هزار تن در سال معادل چهار درصد از مجموع بادام تولیدی در دنیا است.

محسن کوشش‌تبار امروز پنجشنبه در آیین برگزاری جشنواره بادام در شهرستان سامان گفت: این در حالی است که ایران، فضای بسیاری مناسبی برای توسعه و ارتقای محصول بادام دارد و استان‌هایی نظیر چهارمحال و بختیاری ظرفیت ویژه‌ای برای افزایش سهم کشور از تولیدات بادام دنیا را در اختیار ما قرار داده است.

وی ادامه داد: برای افزایش سهم خود در تولیدات کمی و کیفی بادام باید در ابتدا به تحقیقات و پژوهش‌های محققان توجه شود و کشاورزان و باغداران که می‌توان عنوان جهادگر را برای آن‌ها انتخاب کرد، نیاز است بیش از گذشته آموزش ببینند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور برگزاری جشنواره‌ها و آیین‌های شکرگذاری محصولات کشاورزی را اقدام شایسته‌ای برای بررسی بیش از پیش ظرفیت‌های موجود در کشور عنوان کرد و گفت: امروز برای محصولی جشن شکرگذاری برگزار کرده‌ایم که متقاضیان آن روز به روز در دنیا بیشتر می‌شوند و ما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در این حوزه و تکمیل زنجیره‌های ارزش، برای کشور ارزآوری کنیم.


بیشتر بخوانید


کوشش‌‎تبار با تاکید بر تکمیل زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تحقق این مهم نیاز به دانش‌افزایی، همراهی باغداران و پیوند بین حاکمیت و بخش تولید دارد.

وی تاکید کرد: باید چهارمحال و بختیاری به ویژه شهرستان سامان بتواند در سال‌های آینده در حوزه بازاریابی و صادرات حرف اول را در کشور بزند و ارتباط بین تولیدکنندگان و حلقه آخر زنجیره تولید یعنی صادرات ساختارمنشانه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به بازدید خود از مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و ادامه داد: باید به تحقیقات انجام شده در این مرکز افتخار کرد و باغداران با اعتماد به این محققان و تغییر نگرش در بخش تولید، در راستای بهبود کمی و کیفی تولیدات خود گام بردارند.

کوشش‌تبار افزود: محققان این استان موفق شده‌اند تا ۶۵ نوع گونه بادام را اصلاح و بهره‌وری آن را ارتقا دهند به‌طوری‌که ارقام جدید از نظر کیفیت، رقیب محصولات تولیدی در جهان است و از آنجاکه ایران جزو معدود کشور‌هایی است که مشتری و متقاضی خاص خود را در محصول بادام دارد می‌توان از این ظرفیت برای رونق بیش از پیش بازار خارجی این محصول گام برداشت.

وی با اشاره به رشد ۱۱۰ درصدی اشتغال بخش بادام در شهرستان سامان، یادآور شد: در حال حاضر تولید بادام در این منطقه برای ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی کرده است که اگر بهره‌وری این محصول ارتقا داده شود برای سه هزار خانواده دیگر نیز می‌توان فرصت شغلی ایجاد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور افزود: امید می‌رود در سال پیش رو با کمک استانداری، زنجیره ارزش بادام در بخش تسهیلات و سرمایه در گردش حمایت شود و مسئولان بتوانند حق مردم را آنگونه که باید ادا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار