آغاز پیاده روی ۵۰ کیلومتری برای برگزاری آیین قالیشویان + عکس

اهالی فین کاشان برای برگزاری آیین سنتی قالیشویان پیاده رویِ مسیر فین تا امامزاده علی بن محمد باقر (ع) را آغاز کردند.

حرکت عزادارانِ چوب به دست با لباس‌های شبیهِ هم همراه با عزاداری از صبح امروز از مسجد جامع فین محل برگزاری نماز جماعت سلطان‌علی‌بن محمد باقر (ع) تا قتلگاه آن حضرت در مشهد اردهال یعنی در واقع از سجده‌گاه تا قتلگاه آغاز شد.


استقرار ایستگاه‌های صلواتی و توزیع خیرات، نذور و پذیرایی در مسیر ۵۰ کیلومتری فین تا مشهد اردهال یکی از حاشیه‌های این مراسم بزرگ سنتی مذهبی است.


این مراسم پیاده‌روی نیز بیادِ عزیمت مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطان‌علی‌بن محمد باقر (ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمنانش برگزار می‌شود؛ در آن زمان اهالی فین در حالی که چوب به دست داشتند برای کمک به امام و مقتدای خودعازم مشهد اردهال شدند، ولی زمانی می‌رسند که آن بزرگوار به شهادت رسیده بود.


حضرت سلطانعلی فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) اولین سفیر ولایت در ایران بود که در سال ۱۱۳ (ه ق) به دعوت مردم چهل حصاران یا کاشان امروزی به این دیار آمد و پس از مدت سه سال به تبلیغ دین مبین اسلام و مذهب تشیع گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا به شهادت رسید.


به دلیل هم زمانی ۲۷ جماد الثانی با دومین جمعه از مهر، مراسم قالیشویان مردم فین کاشان و تشییع نمادین پیکر مطهر این امام زاده واجب التعظیم همه ساله در دومین جمعه از مهر برگزار می‌شود.


این مراسم در فهرست میراث معنوی کشور و همچنین میراث فرهنگی و معنوی یونسکو در سال ۲۰۱۲ میلادی ثبت شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار