رایزنی روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا پیرامون قره باغ

مسکو و مقامات ارشد آمریکایی و اروپایی در ترکیه پیرامون قره باغ به تبادل نظر پرداختند.

منطقه قفقاز جنوبی که شامل جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌شود سال هاست حوزه نفوذ روسیه است، اما به دلیل جنگ اوکراین، اکنون سایر بازیگران از جمله ترکیه و آمریکا نقش پررنگ تری در این منطقه ایفا می‌کنند. جنگ دوم قره باغ که با پیروزی باکو به پایان رسید باعث شد شرایط در منطقه پیچیده شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد مسکو اقدام به تبادل نظر با آمریکا و اتحادیه اروپا پیرامون شرایط قره باغ درپی عملیات نظامی اخیر جمهوری آذربایجان کرده است. 

نشریه پولیتیکو پیش‌تر به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود مقامات ارشد اروپایی و آمریکایی با همتایان خود از روسیه در ترکیه دیدار داشتند. این دیدار برای انجام گفتگو‌های اضطراری تنها چند روز پس از عملیات نظامی باکو در قره باغ انجام شده بود. 

زاخارووا در این باره گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با نزدیک شدن به روسیه، خواستار برگزاری جلسه‌ای در این باره شدند. ما در این رابطه دیداری با طرف‌های مقابل در ترکیه داشتیم و درباره منطقه قره باغ به تبادل نظر پرداختیم. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: هیچ چیز محرمانه‌ای درباره این دیدار وجود ندارد. این دیدار تنها یک تبادل نظر عادی بود. ما اکنون منتظر آن هستیم که ببینیم طرف غربی درباره این موضوع چگونه عمل خواهد کرد. 

گرچه ارمنستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ دارای پیمان دفاعی با روسیه بود، اما مقامات ایروان طی ماه‌های اخیر تحرکاتی برای نزدیک‌تر شدن به آمریکا انجام دادند که به مذاق مسکو خوش نیامد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار