درخواست رئیس جمهور منتخب مالدیو برای خروج نظامیان خارجی از این کشور

محمد موزو پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مالدیو خواهان خروج نظامیان خارجی از این کشور شد.

مجمع الجزایر مالدیو در جنوب اقیانوس هند با نیم میلیون نفر جمعیت به دلیل شرایط ژئوپلیتیک خود در کشتیرانی جهانی همواره مورد توجه کشور‌های این حوزه قرار داشته است. با این حال، مقامات مالدیو همواره به دنبال حفظ استقلال خود در برابر قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده اند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد موزو (Mohamed Muizzu) رئیس جمهور منتخب مالدیو در تجمع هواداران خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد نیرو‌های مسلح خارجی نمی‌توانند در مالدیو بمانند. 

موزو که موفق به شکست ابراهیم صولیح، رئیس جمهور مستقر در انتخابات شده است، اکنون سیاست‌های ملی‌گرایانه را در دستور کار خود قرار داده است. تحلیلگران می‌گویند ائتلاف نزدیک به چین از حامیان موزو در انتخابات بوده که به دنبال خروج نظامیان محدود هندی از این کشور هستند. 

رئیس جمهور منتخب مالدیو در جمع هواداران خود گفت: همه کشور‌هایی که با سیاست‌های ما در حمایت از مالدیو موافقت و همراهی کنند، دوستان و متحدان نزدیک ما خواهند بود. ما نظامیان خارجی را از کشور بیرون خواهیم کرد. 

محمد موزو گرچه در گردهمایی پیروزی انتخاباتی اش در جمع هواداران خود به طور مستقیم به هند اشاره نکرد، اما حزب متبوعش در گذشته دهلی نو را متهم به تلاش برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در این مجمع الجزایر کرده بود. 

هند که به طور سنتی روابط نزدیکی با مالدیو دارد ادعا‌های مطرح شده پیرامون تلاش برای حضور نظامی دائمی در این کشور را رد کرده و می‌گوید به دنبال ساخت یک بندرگاه به منظور آموزش نظامی نیرو‌های این کشور است. 

یک مقام هندی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: دهلی نو منتظر خواهد نشست و سیاست‌های موزو را در زمان سکانداری ریاست جمهوری مالدیو رصد خواهد کرد. او مجبور به کار با ما خواهد بود و ما نیز مجبور به همکاری با او هستیم. در هر صورت، به هیچ عنوان هند ضد مالدیو نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار