بازگشت ۲ هزار هکتار باغ چای شمال به چرخه تولید

رئیس سازمان چای کشور از بازگشت ۲ هزار هکتار از باغات چای رها شده شمال به چرخه تولید خبر داد.

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور گفت: تولید برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش یافت که این میزان تولید طی ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه است.

او افزود: اقتصادی‌تر شدن محصول چای با قیمت‌گذاری مناسب برگ سبز توسط شورای اقتصاد با افزایش ۶۰ درصدی نرخ در سال ۱۴۰۲ و ۵۸ و ۳۸ درصد طی ۲ سال قبل و ورود با انگیزه چایکاران برای تولید برگ سبز از جمله دلایل افزایش تولید این محصول در کشور است.

رئیس سازمان چای تصریح کرد: ارائه تسهیلات به‌ زراعی باغات و بازگشت ۲ هزار هکتار از باغات چای رها شده به چرخه تولید و بارش‌های بهنگام از دیگر علل افزایش برگ سبز چای امسال و رکوردشکنی تولید آن است.

جهانساز به پشت سرگذاشتن ۳ چین برگ سبز چای طی بهار و تابستان در استان‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و گفت: در مجموع طی ۳ مرحله ۱۳۳ هزار و ۱۸۰ تن برگ سبز چای در این استان‌ها برداشت و توسط ۱۶۹ کارخانه این تولید خریداری شده است.

به گفته او، از این میزان برداشت برگ سبز چای، ۶۰ هزار و ۲۹۳ تن درجه یک و ۷۲ هزار و ۸۸۷ تن هم درجه ۲ است که در مجموع به ارزش نزدیک به یک هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان خریداری شده و تاکنون افزون بر ۹۸۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده و باقیمانده هم به تدریج پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور همچنین با اشاره به تولید ۲۹ هزار و ۹۶۶ تن چای خشک طی این مدت افزود: چین چهارم پاییزه در استان‌های گیلان و مازندران نیز تا پایان مهر ماه ادامه می‌یابد.

براساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در ۳ چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: برگ سبز چای ، باغ چای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.