کشف بقایای دو خانه مسکونی در تپه های سیلک کاشان + فیلم

بقایای دو خانه مسکونی ویک آبراه سفالی مربوط به دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی در تپه سیلک کاشان کشف شد.

رئیس موزه ملی ایران و سرپرست کاوش و بازنگری تپه‌های سیلک گفت: این طرح با هدف حفظ آثار در بستر اصلی باستان شناسی و با نگاه ساماندهی محیطی و ارائه تصویر روشن تری از تپه‌های سیلک در حال اجراست.


جبرئیل نوکنده افزود: در این مرحله از کاوش تاکنون بقایای دوخانه مسکونی و یک آبراه سفالی مربوط به دوره ماد و اوایل دوره هخامنشی کشف شد است.


سرپرست طرح مرحله سوم بازنگری تپه‌های جهانی سیلک گفت: محوطه سیلک یک میراث جهانی است و پژوهش‌های آن هم باید جهانی باشد از این رو بخشی از آزمایش‌های مربوط به این پژوهش‌ها با همکاری پژوهشگران از سراسر دنیا اجرا می‌شود.


او  با بیان اینکه مرحله اول کاوش و بازنگری تپه‌های سیلک بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵ با سرپرستی مرحوم صادق ملک شهمیرزادی و مرحله دوم در سال‌های ۸۷ و ۸۸ با سرپرستی حسن فاضلی اجرا شد، افزود: مرحله سوم این کاوش‌ها نیز در تپه‌های جنوبی در فضای کارگاهی حدود ۲۰۰ متر در حال اجرا است.


مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان نیزگفت: به کارگیری شیوه‌های جدید باستان شناسی مانند ژنتیک باستان شناسی و آنالیز‌های ایزوتوپیکی که در مورد تغذیه و تبار شناسی جوامع گذشته است در این مرحله از کاوش استفاده می‌شود.


جواد حسین زاده افزود:محوطه باستانی سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی و چندین محوطه گورستانی تشکیل شده که آثاری از هزاره هفتم پیش از میلاد تا آغاز دوره هخامنشی در آن کشف شده است.


نخستین پژوهش و کاوش میدانی در تپه‌های باستانی سیلک کاشان در سال ۱۳۱۲ شمسی توسط “رومن گیرشمن” فرانسوی انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.