جنگ یوم کیپور؛ سرآغاز تزلزل در پایه‌های رژیم جعلی اسرائیل

در آستانه سالروز جنگ یوم کیپور، رسانه‌های اسرائیلی به تأثیرات این جنگ در اکتبر ۱۹۷۳ بر این رژیم اشغالگر و تزلزل آن پرداختند.

همزمان با نزدیک شدن به سالروز آغاز جنگ یوم کیپور یا جنگ اعراب و اسرائیل در اکتبر ۱۹۷۳، رسانه‌های عبری به تأثیرات این جنگ بر رژیم صهیونیستی پرداخته و تأکید کردند که جنگ یوم کیپور باعث ایجاد بی‌ثباتی در یقین و سلطه‌جویی شد که در «اسرائیل» ریشه دوانده بود.

در این راستا پایگاه اینترنتی آی ۲۴ نیوز گزارش داد: جنگ مشترکی که طی آن سوری‌ها به بلندی‌های جولان در شمال و مصری‌ها به استحکامات اسرائیل در امتداد کانال سوئز در جنوب حمله کردند، موجب ایجاد تزلزل در یقین و سلطه‌جویی شد که در اسرائیل ریشه دوانده بود.

این رسانه اسرائیلی افزود: جنگ یوم کیپور نقطه عطفی بود که نه تنها اسرائیل بلکه خاورمیانه را نیز تغییر داد؛ به گونه‌ای که داستان با یکی از دردناک‌ترین تحولات یعنی حمله غافلگیرانه مصر و سوریه در بعد از ظهر ۶ اکتبر ۱۹۷۳ – یکی از مقدس‌ترین روز‌ها در تقویم یهود- آغاز شد.

این وب سایت ادامه داد: برای آمنون آمیکم که یکی از فرماندهان اسرائیل در این جنگ بود، خاطرات آن حتی پس از ۵۰ سال به شکل قوی در ذهن او موج می‌زند. آمیکم در این خصوص می‌گوید: «ما احساس می‌کردیم که اسرائیل در خطر است و در ارتباط با موجودیت آن مردد بودیم.»

طبق این گزارش، تنها چند روز قبل از جنگ، اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی با اطمینان اعلام کرد که احتمال وقوع جنگ بسیار بسیار کم است. حیم ارز، فرمانده تیپ زرهی ۴۲۱ این رژیم در طول جنگ نیز به یاد می‌آورد که یک روز قبل از شروع آن، یک سخنرانی از یک افسر ارشد اطلاعاتی شنیده که می گفت: ارتش‌های عربی پاسخی قوی در قبال نیروی هوایی اسرائیل نخواهند داشت و تا چند سال آینده جنگی در نخواهد گرفت.

حیم می‌افزاید: به نقشه‌هایی که او ارائه کرد نگاه کردم و به این نتیجه رسیدم که ارتش اسرائیل در این شرایط باید کاری انجام دهد، مطمئن نبودم که جنگی رخ خواهد داد، اما معتقد بودم که باید کاری انجام دهیم، با معاونم تماس گرفتم و خواستم تا تمام افسران در خانه بمانند و گوش بزنگ باشند.

در ادامه گزارش این سایت آمده است: مطمئنا تلفن‌ها فردای آن روز در حالی که یهودیان اسرائیل سرگرم جشن یوم کیپور بودند، زنگ خورد، اما بیشتر نیرو‌های ارتش آماده نبودند.

عودد مگیدو، فرمانده گروهان مخفی رژیم صهیونیستی در آن زمان نیز با یادآوری خاطرات خود گفت: به مرکز مهمات ارتش اسرائیل رسیدیم و متوجه شدیم که اجزاء تانک‌هایمان کاملاً از یکدیگر منفک شده بود. قسمت پایینی تانک در یک جا بود و موتور‌ها در جای دیگر در دانشکده مکانیک قرار داشت. رئیس پایگاه از من خواست که به او فشار نیاورم، چرا که ۷۲ ساعت فرصت دارد تا تانک‌ها را آماده کند.

یائیر گلر نیز که در سال ۱۹۷۳ افسر جوانی بود، می‌گوید: این اولین جنگ واقعی بود که من در آن شرکت کردم. ناگهان دیدیم که برخی از سربازان می‌میرند و برخی زخمی می‌شوند. واقعا وحشتناک بود و برای اولین بار فهمیدم که موضوعی به نام ناپدید شدن نیرو‌ها هنگام جنگ هم وجود دارد.

این گزارش در پایان اضافه می‌کند که طی روز‌های آغازین به شکل ناامیدکننده‌ای ارتش اسرائیل دچار تلفات جانی و خسارات مادی سنگینی از جمله از دست دادن تانک‌ها و جنگنده‌ها شد، به گونه‌ای که طی آن ۴۷ سرباز و افسر صهیونیست کشته و صد‌ها نفر زخمی شدند و این ارتش مجبور به فراخوان سریع نیرو‌های ذخیره خود شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
فعلا همین رژیم جعلی و در حال فرو پاشی ضربات غافل کننده ای به تاسیسات و دانشمندان ما وارد میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
شاهنامه اخرش خوشه.اخر جنگ کی پیروز شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
پنبه دانه
آخرین اخبار