۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون در قم تخصیص یافت

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:امسال ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان تخصیص یافته‌است و بهره‌برداران می‌توانند از آن برای خرید ماشین آلات و ادوات کاشت، داشت و برداشت مورد نیاز خود استفاده کنند.

حسین کوه خضری گفت: مدت بازپرداخت این تسهیلات پنج ساله با ۲۳ درصد سود می‌باشد که تاکنون ۳۰ درصد آن جذب شده‌است و انجام اقدام‌های لازم برای استفاده کامل از این تسهیلات در راستای گسترش و نوسازی مکانیزاسیون در بخش‌کشاورزی استان جریان دارد.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی قم  افزود: البته حوزه کشاورزی از جمله بخش‌های مهم اقتصادی است که نیاز به حمایت ویژه دارد و در همین راستا پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون با نرخ ۲۳ درصد در این بخش موجب کاهش استقبال کشاورزان از این تسهیلات شده‌است و آنان ترجیح می‌دهند با همان ماشین آلات قدیمی در اختیارشان کار کنند به جایی اینکه به فکر نوسازی و استفاده از ماشین آلات جدید باشند.

او ادامه داد: درحالی که سال گذشته استقبال از تسهیلات مکانیزاسیون به دلیل سود پایین‌تر آن (۱۸ درصد) بسیار بیشتر بود، بنابراین لازم است در این خصوص مساعدت لازم صورت گیرد چرا که استفاده از ماشین آلات قدیمی موجب افزایش هزینه و هدر رفت سرمایه در بخش کشاورزی استان می‌شود و نیاز است با پرداخت تسهیلات مناسب و همکاری بیشتر بانک‌ها، شاهد نوسازی و استفاده گسترده‌تر از تجهیزات جدید در این بخش باشیم.

گفتنی‌است هدف اصلی از توسعه مکانیزاسیون بالا بردن عملکرد فعالیت‌های کشاورزی در واحد سطح است، یعنی بتوان با صرف هزینه و زمان کمتر، محصول بیشتری را با کیفیت بهتری برداشت کرد. زمانی که ماشین آلات فرسوده باشد، برداشت محصول به بهترین نحو خود انجام نمی‌شود و این برای کشاورزی که یک‌سال زحمت کشیده تا حاصل کار خود را ببیند و همچنین سرمایه‌ای که از جانب دولت برای تامین امنیت غذایی مردم صرف شده‌است، خسارت به شمار می‌آید.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.