شکل گیری گروه تماس منطقه ای برای افغانستان

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت یکی از مهمترین تصمیمات نشست فرمت مسکو شکل‌گیری گروه تماس بود.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان پس از اجلاس همسایگان افغانستان به میزبانی روسیه (فرمت مسکو) درباره این اجلاس گفت: باوجود اینکه بیش از دو سال از فرار آمریکایی‌ها از افغانستان سپری می‌شود، اما این کشور همچنان به شیطنت‌های خود در افغانستان ادامه می‌دهد و به‌دنبال ایجاد دغدغه و نگرانی برای کشورهای منطقه از جمله همسایگان افغانستان است.

کاظمی‌قمی با اشاره به حضور 13 کشور منطقه از جمله ایران، روسیه، هند، چین، پاکستان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، عربستان سعودی و امارات در اجلاس کازان گفت: چالش‌های اقتصادی و امنیتی در افغانستان بیش از هر چیز ناشی از 20 سال اشغالگری آمریکا ، ناتو و متحدان آنها در این کشور و نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و بنیان‌های امنیتی در افغانستان است.

آمریکا حامی داعش و تروریسم

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به ادامه حمایت‌های آمریکا از تروریسم و داعش اشاره و تاکید کرد: واشنگتن با تشدید بی‌ثباتی و ناامن‌سازی افغانستان قصد دارد شرایطی ایجاد کند که نگرانی و دغدغه همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه ادامه داشته باشد.

عزم کشورهای منطقه برای بهبود شرایط امنیتی در افغانستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: کشورهای همسایه به این جمع‌بندی رسیدند که باید در یک حرکت دسته‌جمعی و ابتکار منطقه‌ای ، ضمن همکاری با حاکمان کابل، شرایط را در افغانستان تغییر دهند.

کاظمی‌قمی به بهبود نسبی شرایط امنیتی و ممنوع شدن کشت موادمخدر در این کشور اشاره و تاکید کرد: علیرغم این تلاش‌ها، هنوز از حجم مهاجرین افغانستانی به کشورهای همسایه کاسته نشده و قاچاق مواد مخدر نیز ادامه دارد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان به ابتکارات کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی، تثبیت امنیت و فرایند سیاسی در افغانستان اشاره کرد و گفت : کشورهای حاضر در اجلاس مسکو اتفاق نظر داشتند که لازمه بهبود اوضاع در افغانستان ، تشکیل دولتی است که مورد اعتماد مردم و پاسخگو باشد.

تشکیل گروه تماس منطقه ای در نشست فرمت مسکو

وی با اشاره به ضرورت حمایت سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی از ابتکارات منطقه‌ای گفت : یکی از مهمترین تصمیمات کشورهای شرکت کننده در این اجلاس ، شکل‌گیری گروه تماس توسط همسایگان و کشورهای منطقه بود.

کاظمی قمی با بیان اینکه غربی‌ها از تشکیل گروه تماس بین‌المللی حمایت می‌کنند گفت: معنای گروه تماس بین‌المللی، حضور دوباره آمریکا و ناتو خواهد بود و چنین گروهی که مسبب اصلی اوضاع نابه‌سامان افغانستان است، نه تنها خدمتی به بهبود شرایط نمی‌کند، بلکه بر مشکلات خواهد افزود.

کاظمی قمی گفت: با تشکیل گروه تماس می‌توانیم گفت‌وگوهای کابل و همکاری اقتصادی و امنیتی در مرزها و داخل خاک افغانستان را عملیاتی کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار