آیین و تئاتر دو روی یک سکّه هستند

وزیر فرهنگ در پیام به جشنواره نمایش‌های آیینی گفت: آیین و تئاتر، دو روی یک سکّه‌اند و هنر‌های آیینی و سنّتی وسیع‌ترین تعریف را از تئاتر ارائه می‌کنند.

وزیر فرهنگ در پیام به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: تقویت مردمی کردن جشنواره نمایش‌های آیینی منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود. متن پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و یکمین جشنواره بین­ المللی نمایش­‌های آیینی و سنتی به شرح زیر است:

هنر‌های نمایشی از آن رو که بیش‌ترین یکسانی را با زندگی فردی و تعاملات اجتماعی انسان‌ها دارد، در دوره­‌ها و تحوّلاتِ گوناگون تاریخی ملّت‌ها، همواره ساخت و ساحتی متفاوت پذیرفته، امّا اصالت مفهومی و جوهرۀ مشترکِ جلوه‌های مختلف آن ­همگی در این است که حوزه‌های آیینی خود را از بُن­ مایه­‌های فکری و وزنِ فرهیختگی مردم آن قلمرو فرهنگی برگرفته­‌اند و همگی بازتاب نمادین لایه‌ها و منظر‌های ذهنی و آرمانی اجتماع­ شان بوده‌اند.

به بیانی دیگر، آیین و تئاتر، دو روی یک سکّه اند و هنر‌های آیینی و سنّتی مردمان، از جمله ساکنانِ شریف و هنرور ایران اسلامی، از سویی نزدیک‌ترین تصویر از زندگیِ حقیقی اقشار فضیلت‌گرای این مردم را نشان می‌دهند و از سویی دیگر، وسیع‌ترین تعریف را از هنرِ تئاتر به مخاطب خود ارائه می‌کنند.

جشنوارۀ نمایش‌های آیینی و سنتی هنرمندان این مرز و بوم نیز که اینک بیست و یکمین دورۀ بروز و نمودِ خود را در گسترۀ بین‌المللی تجربه می‌کند، از چنین تعریفی بهره می‌گیرد و اعتبارِ گرانسنگ خود را وامدارِ سنن و آیین‌های جاری در چنین فرهنگ و مردمی است و اتفاقاً از این رو بایستی در طی مسیر ارزش­گرایی و تأثیرگذاری خود، مردمی بودن را در هر دوره، به نسبتی مضاعف، تقویت کرده و مخاطبان بیشتری را از متن و بطن ملت بزرگوارمان به صحن و ساحت این رویداد بزرگ هنری بیاورد و بر سرمایۀ اجتماعی خود بیفزاید.

این تأکید بر مردمی کردن هنر، پیشانی­ نوشت حرکت­‌های فرهنگی ـ هنری دولت مستقر و خدومی است که توان خود را از باور عمیق و ایمان قلبی خدمتگزارانش به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های وسیع مردم نجیب این کشور، از اقصی نقاط گمنام آن تا آشناترین نقطۀ زیست اجتماعی­ اش می‌گیرد و به افق اتصال به دریای توفیق و ماندگاری‌های فرهنگی تا فردا و فردا‌های پیش رو، امیدی واثق دارد.

از این رو با تمام امید و تواضع، دست دعا به درگاه لایزال احدیّت فرابرده و سربلندی و سرافرازی این ملت هنرمند و خداجو را خواستارم و ایّامی پرفروغ‌تر و مرز‌هایی گسترده‌تر را برای هنرمندان حاضر در برنامه‌ها و اجرا‌های منظور در «بیست و یکمین جشنواره بین­ المللی نمایش‌های آیینی و سنتی» ایران عزیز، آرزو می‌نمایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار