ضرورت وجود نردبان هیدرولیکی در آتش نشانی چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: نبود نردبان‌های هیدرولیکی برای امدادرسانی در زمان وقوع حادثه از مهمترین چالش‌های پیش روی این مجموعه به شمار می‌رود.

عنایت‌الله راهنورد اظهار داشت: با توجه به احداث ساختمان‌های بلند و گسترش روز افزون این ساختمان‌ها به خصوص در برخی از مناطق شهرکرد از جمله منطقه منظریه محله‌های ۳۲، ۳۵ و ۳۶ تامین نردبان بلند از جمله ضرورت‌هایی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: هر چند توسعه شهری موجب حرکت به سمت بلند مرتبه سازی شده است، اما نبود امکانات لازم و متناسب با شرایط برای امدادرسانی در زمان وقوع حادثه از مهمترین مشکلات و چالش‌های مجموعه آتش نشانی به شمار می‌رود.

راهنورد با اشاره به اینکه تامین نردبان بلند برای مرکز چهارمحال و بختیاری به شرط تامین اعتبار از جمله مصوبه‌های سفر استانی رئیس‌جمهور به این استان بود، اضافه کرد: با وجود پیگیری‌های انجام شده و وعده تحقق این خواسته مهم از سوی سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور، اما هنوز نتیجه مثبتی در این خصوص حاصل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و به روز بودن امکانات آتش‌نشانی متناسب با توسعه و پیشرفت شهر‌ها از جمله نیاز‌های مهم این مجموعه به شمار می‌رود که برای امداد رسانی خوب و به موقع باید مورد توجه قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


راهنورد شمار خودرو‌های سبک و سنگین این مجموعه را ۲۰ خودرو اعلام کرد و گفت: عمر مفید خودرو‌های آتش نشانی شهرکرد که در زمان حاضر ۱۰ سال اعلام شده در حالی که براساس این شاخص عمر مفید خودرو‌های آتش نشانی شهرکرد به پایان رسیده و به عنوان خودرو‌های از رده خارج به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: براساس پیگیری‌های انجام شده امسال یک خودرو سنگین آتش نشانی به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال به این ناوگان افزوده می‌شود.

راهنورد تصریح کرد: هرچند با افزودن این خودرو کل نیاز‌های این مجموعه تامین نمی‌شود، اما این اقدام بیانگر برداشتن گامی موثر به سمت بهبود امکانات و تجهیزات است.

وی تعداد خودرو‌های باعمر چهار تا پنج سال آتش‌نشانی شهرکرد را بسیار محدود اعلام کرد و یادآور شد: به روز رسانی ناوگان آتش نشانی موجب خدمات رسانی بهتر به حادثه دیدگان در زمان بروز حوادث است.

راهنورد گفت: جانمایی درست و وجود تعداد مناسب ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مناطق مختلف شهری از جمله نیاز‌های مهم مجموعه آتش نشانی به شمار می‌رود.

وی افزود: در زمان حاضر پنج ایستگاه آتش نشانی در مناطق مختلف این شهر فعال است و با پیگیری‌های انجام شده یک ایستگاه دیگر در خیابان اقبال لاهوری شهرکرد به این مجموعه اضافه می‌شود.

راهنورد اضافه کرد: برای راه‌اندازی این ایستگاه آتش نشانی ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی یادآور شد: امروز مجموعه آتش‌نشانی شهرکرد با راه‌اندازی این ایستگاه از نظر مکان‌یابی و تعداد ایستگاه‌ها مشکلی ندارند، اما تجهیزات موجود جوابگوی نیاز شهری نیست.

به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد، تعداد نیرو‌های عملیاتی و اداری این مجموعه ۶۰ نفر است در حالی که باید شمار این نیرو‌ها در این شرایط ۱۲۰ نفر باشد.

راهنورد افزود: با پیگیری‌های انجام شده تلاش می‌شود امسال مجوز جذب ۲۰ نفر نیرو از سازمان شهرداری‌ها و سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای آتش نشانی شهرکرد گرفته شود.

وی با بیان اینکه با وجود محدودیت نیرو و امکانات نیرو‌های آتش‌نشانی شهرکرد زمان طلایی در امداد رسانی که معادل سه تا چهار دقیقه است را رعایت می‌کنند، اضافه کرد: آتش‌نشانی حوادث آسیب‌زا در سطح شهر شهرکرد را در کمترین زمان مدیریت و خدمات‌رسانی می‌کند و سطح آسیب‌ها را به کمترین میزان می‌رساند.

راهنورد تعداد حوادث ثبت شده در مدت شش ماه گذشته را ۵۶۰ حادثه اعلام کرد و گفت: از این شمار ۱۳۷ حادثه آتش سوزی و ۴۲۳ حادثه امدادی بوده است.

وی افتتاح مرکز جامع آموزش فرهنگ شهروندی به مساحت ۳۰۰ مترمربع و با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار همزمان با روز آتش نشانی و ایمنی را از برنامه‌های این مجموعه عنوان کرد.
راهنورد با بیان اینکه این مرکز مجهز به باغ کودک و نوجوان، تالار گفتگو، کلاس‌های مجهز به سیستم‌های سمعی و بصری و کارگاه آموزشی است، اظهار داشت: یکپارچه‌سازی برنامه‌ها، توسعه متوازن آموزش‌های شهروندی و تدوین و اجرای طرح‌های جامع از هدف‌های مهم راه‌اندازی این مرکز است.

راهنورد با بیان اینکه تمامی شهروندان در رده‌های سنی مختلف می‌توانند از خدمات و ظرفیت مرکز آموزش شهروندی بهره‌مند شوند، تصریح کرد: در این مرکز آموزش‌های کارگاهی، تئوری و عملی در مباحث مختلف شهروندی از جمله حوزه ترافیک، فضای سبز، ایمنی، حمل و نقل و همچنین آموزش‌های اجتماعی و رفتاری ارائه می‌شود.

وی رونمایی از کتاب شهر فانوس نوشته فرهاد خاکیان، رژه خودرویی و موتوری ناوگان آتش نشانی و تجلیل از آتش نشانان را از دیگر برنامه‌های سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرکرد عنوان کرد.

گفتنی است؛ سالروز بمباران پتروشیمی آبادان از سوی هواپیما‌های عراقی در هفتم مهر سال ۱۳۶۰ و شهادت تعدادی از ماموران آتش‌نشانی به هنگام خاموش کردن آتش را در تقویم رسمی کشور به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی نامگذار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار