آغاز جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی بام ایران

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران در شهرکرد کار خود را آغاز کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران در بخش "نمایش‌های فردی، نقالی و روایت‌‎های ملی و کارآواها" عصر روز پنجشنبه با اجرای نمایش بیژن و منیژه در شهرکرد کار خود را آغاز کرد.

پیام احمدی افزود: در این جشنواره ۲۷ نمایش از هنرمندان سراسر کشور در بخش‌های نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌‎های ملی و کارآواها"به مدت سه روز به میزبانی شهر‌های شهرکرد، بروجن و جونقان شهرستان فارسان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در نخستین روز این جشنواره، نقالی «بیژن و منیژه» با هنرنمایی زینب افسری بانوی زابلی به اجرا در می‌آید و یاسر پوردشتی از تهران هم «فرود جریره» را نقالی خواهد کرد، اجرای نمایش‌های «بهیک بازنه» به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی از مسجدسلیمان، «ک ژه وان» به نویسندگی آفاق یعقوب‌نژاد و کارگردانی عرفان زندی از دهگلان کردستان در شهرکرد اجرا می‌شود.

احمدی گفت: اثر «عروس ایل» به نویسندگی و کارگردانی رضا رفیعی از یاسوج، «لافن بازی» به نویسندگی و کارگردانی جمشید حسین زاده از رشت، «نهام» به نویسندگی و کارگردانی علی سنامیری از جزیره خارک و «دامادی قاسم» به نویسندگی آمنه پورحسینی و کارگردانی پژمان محراب پور از خوزستان هم بخش دیگری از برنامه‌های این جشنواره در شهرکرد است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا ساعت ۱۸ در محوطه فرهنگسرای این شهر ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تمامی اجرای جشنواره در فضای باز اجرا می‌شود و عموم مردم استان می‌توانند به صورت رایگان اجرا‌های جشنواره را تماشا کنند.

پیام احمدی اضافه کرد: اجرا‌ها طی این سه روز از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره در فرهنگسرای شهرکرد، قلعه سردار اسعد بختیاری جونقان و فرهنگسرای بروجن اجرا می‌شود و در نهایت در نهم مهر با برگزاری آیین اختتامیه نتایج داوری آثار اعلام و نمایش‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: از آنجا که چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه آداب و رسوم مردم زاگرس‌نشین است این جشنواره بین‌المللی برای نخستین بار در این استان برگزار می‌شود.

احمدی با اشاره به تاثیر برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در حفظ و احیای فرهنگ و هنر این مرز و بوم یادآور شد: با توجه به تحرکات دشمن در جنگ ترکیبی علیه ایران اسلامی و از سوی دیگر با توجه به ظرفیت‌های بی‌شمار استان‌ها در تقویت هویت ملی این جشنواره با ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود که می‌تواند گام موثری در مهار جنگ ترکیبی ایفا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.