رونمایی سه محصول دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ۳ محصول دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین رونمایی کرد.

در مراسمی سه محصول دانش بنیان شامل سامانه جامع تعامل صوتی با انسان، شیر خودکار تثبیت دبی و دستگاه تشخیص نشتی شیر‌های گاز در مرکز رشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین رونمایی شد.

ندا فرجی یامچلو عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه بین الملل به همراه فاطمه نظری از طراحان و مبتکران این محصول گزارشی از ویژگی‌های طرح خود را در حضور معاون وزیر ارائه کردند.

محصول سامانه جامع تعامل صوتی با انسان شامل اجزای تشخیص گفتار، پردازش، زبان طبیعی و سنتز گفتار است. 

سامانه ارائه شده قادر است به صورت real time به تشخیص و تحلیل پرسش‌ها پرداخته و با صدای یک انسان و به زبان فارسی به پرسش‌ها پاسخ دهد و مزیت دیگر علاوه بر سرعت بالا و بی نیازی به اینترنت استفاده برای تعامل صوتی است. 

این سامانه در واقع واسط تعامل با chat gpt بزبان فارسی بوده و کاربر را قادر می‌سازد بدو ن نوشتن پرسش و صرفا با ادای پرسش chat تعامل کرده و پاسخی که از chat gpt تعامل کرده و پاسخی که از جی پی تی دریافت می‌شود را بصورت صوتی و بزبان فار سی، دریافت کند. 

ویژگی‌های منحصربفرد و نوآورانه محصول شامل: جامع بودن تعامل صوتی و پیاده سازی هر دو جزء تشخیص و سنتز گفتار فارسی صرفا در یک برد سخت افزاری است.

قابلیت تعامل صوتی با انسان از فاصله نیم متری، بی نیازی به اینترنت برای تشخیص و سنتز گفتار، قابلیت بکارگیری چت جی پی، تی بصورت آنلاین در بخش پردازش متن و ارائه پاسخ متنی، شنیدن، درک و تحلیل گفتار و ارائه پاسخ با صدای انسان در زمان حقیقی و با سرعت بالا و نمایش پاسخ بر روی نمایشگر از دیگر مزایای سامانه جامع تعامل صوتی با انسان است.

محصول دیگر که در مرکز رشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) رونمایی شد شیر خودکار تثبیت دبی بود. 

محمد بی جن خان طراح و سازنده این محصول در خصوص ویژگی‌های طرح خود اظهارداشت: کارکرد تمام مکانیکی و بی نیازی به برق و تحویل دبی ثابت در محدوده مشخصی از تغییرات اختلاف فشار و کاربرد در فشار‌های پایین از مهمترین مزیت‌های این دستگاه است.

وی در خصوص بازار هدف این محصول نیز گفت: تحویل حجمی در شبکه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان، آبیاری تیپ، کاربرد محصول در شبکه‌های انتقال و توزیع آب شهری، آبیاری کم فشار، آبیاری ثقلی، در زمین‌های با شیب بلند، تحویل حجمی آب در چاه‌ها با توجه به دبی مندرج در پروانه بهره برداری، توزیع عادلانه آّب در چاه‌ها با توجه به دبی مندرج در پروانه بهره برداری و توزیع عادلانه آّب در شبکه‌های تلفیقی روباز و لوله از بازار‌های هدف است.

سومین محصول که توسط دکتر طاهران از پژوهشگران دانشگاه معرفی شد دستگاه تشخیص نشتی شیر‌های گاز بود.

آشکارسازی فرایند‌های بسیار کوچک در موقعیت‌های غیر قابل دسترس و در نویز شدید، نظارت مقرون به صرفه و کامل ۲۴ ساعته در روز و هفت روز در هفته بر یک ساختار، سنجش غیر قابل فعال و بدون نیز به توقف فعالیت ساختار از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است.

همچنین استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و امکان تحلیل خروجی نرم افزار در متلب، پایتون از دیگر ویژگی‌های دستگاه تشخیص نشتی شیر‌های گاز است.

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در این مراسم ضمن اعلام حمایت از محصولات دانش بنیان اظهارداشت: باید بازاریابی درست انجام دهید تا طرح شکست نخورد و اگر تولید شما علمی شده حتما باید آن را تثبیت کنید. 

وی افزود: برای کمک به نخبگان و طراحان و تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان آمادگی داریم با کمک مالی برای پیش خرید محصولات دانش بنیان فرصت دهیم تا بازاریابی محصول انجام شده و سپس این هزینه‌ها بازگردانده شود.

عموعابدینی یادآورشد: در خصوص تسهیلات هم تا سقف ۲۰ میلیارد تومان حمایت سیستمی انجام می‌شود تا انگیزه کار در جوانان تقویت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.