ورود پارک علم و فناوری قزوین برای توزین خمیر نان

مدیر موسسات پارک علم و فناوری قزوین از آغاز پژوهش علمی برای ساخت دستگاهی در راستای توزین چانه‌های نانوایی خبر داد.

سبحان عطایی مدیر موسسات پارک علم و فناوری قزوین گفت: پژوهش علمی برای ساخت دستگاهی در راستای توزین چانه‌های نانوایی با هدف رعایت حقوق مصرف کننده و نانوایان سبحان آغاز شده است.

عطایی افزود: براساس این پژوهش قرار است دستگاهی ساخته شود تا با چانه گیری خودکار براساس وزن تعیین شده، از هرگونه کم و زیاد شدن وزن نان جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون چنین دستگاهی برای نان‌های بربری و لواش وجود دارد که می‌تواند بیشتر نان‌های سنتی را به شکل خودکار چانه گیری و وزن کند، اما در خصوص نان سنگک هم نیازمند کار علمی بیشتری خواهیم بود.

عطایی با بیان اینکه یکی از چالش‌های موجود در نانوایی‌ها کم و زیاد شدن تعداد نان براساس آرد سهمیه بندی شده است، تاکید کرد: با توجه به آرد تخصیص داده شده، هر نانوا موظف است به ازای هر کیسه آرد، تعدادی مشخص نان را پخت و تحویل مصرف کننده دهد.

به گفته این مسئول، چانه گیری با دست توسط نانوایان به طور معمول با کاهش و یا افزایش وزن چانه همراه می‌شود که این موضوع هم حقوق نانوا و هم مصرف کننده را تضییع می‌کند.

مدیر موسسات پارک علم و فناوری قزوین خاطرنشان کرد: در این رابطه نشستی با سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شده و قرار است نشست دیگری نیز با اداره کل غله استان برگزار شود.

یکی از بیشترین تخلفات در حوزه نانوایی‌ها، کم فروشی و نبود وزن مناسب هنگام چانه گیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.