زمین، تاریخ فارس را بلعیده است + فیلم

زمین برای بلعیدن آثار تاریخی استان فارس از جمله تخت‌جمشید، نقش رستم و کعبه زرتشت دهان باز کرده است.

مطالعات و پژوهش‌های انجام‌شده از دشت مرودشت نشان می‌دهد که وضعیت فرونشست این دشت در استان فارس به حالت بحرانی درآمده است. 

در این مطالعات و در تصاویر ماهواره‌ای ۱۰ سال گذشته از دشت مرودشت، تنها محدوده کوچکی از این دشت با پدیده فرونشست روبه‌رو شده بود، اما در مطالعات اخیر و در طول حدود ۱۵ سال اخیر، همه دشت مرودشت درگیر این پدیده شده و وسعت و سرعت فرونشست زمین در این دشت پیشرفت قابل توجهی داشته است.

نتیجه این گزارش‌ها حاکی از آن است که شکاف‌های بسیار عظیمی در سطح زمین دشت مرودشت به پهنای نیم متر تا ۷۰ سانتی‌متر ایجاد شده و فرونشست رخ داده است.

نشست زمین در نقش رستم

نقش رستم تنها آلبوم سنگی جهان که ۳ هزار و ۵۰۰ سال تاریخ ایران از ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در دل خود جای داده است. هرچند نقش رستم در نگاه اول، چون کوه استوار ایستاده و فکر می‌کنیم برای همیشه می‌مامند، اما در زیر این اثر جهانی خبر‌های بدی به گوش می‌رسد. 

کعبه زرتشت آرام و بی صدا در حال ترک تاریخ ایران است

کعبه زرتشت هم آرام و بی صدا در حال ترک تاریخ ایران است. در این اثر تاریخی ۲ ترک به موازات یکدیگر شکل گرفته اند و در حال بلعیده شدن است و اگر فکری به حال آن نشود اثری از آن به جای نمی‌ماند. 

در تخت جمشید تاریخ ترک برداشته است

در تخت جمشید هم تاریخ ترک برداشته است. در این اثر باستانی با توجه به وجود آهک و از آنجا که چاه‌های زیادی حفر شده، این میراث جهانی در حال بلعیده شدن است.

از ۱۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در استان فارس ۲۰ هزار حلقه در شهرستان مرودشت حفر شده است و بدتر از همه زراعت‌های پرآب بر مهم‌ترین دشت میراث فرهنگی و کشاورزی ایران را از نفس انداخته است. 

در مجاورت نقش رستم و با استفاده از آب چاه محصول پرآب برنج کشت می‌شود. برای هر هکتار برنج حدود ۲۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

در غرب مرودشت هم زمین از کوه جدا شده است. طبق تحقیقات انجام شده دشت مرودشت به طور میانگین سالانه ۱۹ سانتیمتر نشست می‌کند.

عزت‌الله رئیسی اردکانی پدر علم آب شناسی ایران در این خصوص اظهار کرد: تنها راهکار برای پیشگیری از نشست زمین، این است که سطح سفره آب را پائین نیندازیم.

زیر پای مردم شهر مرودشت آرام آرام خالی می‌شود. 

فرونشست از آن چیزی که روی زمین می‌بینیم به ما نزدیک‌تر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
10ساله داره فرونشست میکنه حالا میگید؟ هرگز هرگز هرگز آب های زیر زمینی ب جای اولش بر نمیگرده چون زیر زمین تا ی حدی آب ذخیره میکنه حالا با این فرونشست محل ذخیره کمتر شده. مگر اینکه مسئولین از طریق این شکاف ها با شیلنگ باد پمپ باد زمین باد کنن و زمین بیاد بالا جای اولش ?
عامو داخل برره زندگی می‌کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
همه چیز از آب سرچشمه می گیرد آب اگر نباشد تاریخ و حیات (یعنی هم گذشتگان کشور(تاریخ) و هم زندگی همه انسان ها) به خطر می افتد و از بین می رود. حداقل از بارانی که فصل پائیز و زمستان می بارد استفاده شود هر چند بارش ها کم باشد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۱۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
اجازه به حفر این همه چاه توی این منطقه کاملا عمدی هست و دلیلشم دولتی هست که با تاریخ ایران مخالفه
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
سفره ها رو اقیانوس اطلسم نمیتونه پر کنننننننن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
ای داد چه بد لطفا اگه می تونید کاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۵ مهر ۱۴۰۲
سفره ها را با چاه و رودخانه پر کنیم
آخرین اخبار