گرگان میزبان هنرمندان آیینی و سنتی چین و تاجیکستان است

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در گرگان برگزار خواهد شد.

رضا یازرلو گفت: ۲۲ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی تقاضای حضور در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی داشتند.

او با اشاره به حضور هنرمندان دو کشور چین و تاجیکستان در گرگان افزود: چین و تاجیکستان همانند ایران به هویت فرهنگی توجه ویژه‌ای دارند و معتقدند آیین ها، سنت‌ها و رسوم برای هر کشوری غنای فرهنگ را به ارمغان خواهد آورد.

یازرلو ادامه داد: در نمایش‌های آئینی و سنتی زبان موسیقایی، آواها، رنگ‌ها و حرکت، وجه اشتراکات بین المللی است.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: آیین‌های سنتی اصلی‌ترین شیوه‌های نمایشی دنیاست که پیشینه و تاریخچه غنی داشته و مورد توجه اقشار مختلف قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: میزبانی گلستان از بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی فرصتی برای مردم استان بوده تا با نمایش‌های آیینی اقوام، سنن و کشور‌های مختلف آشنا شوند.

این جشنواره در گرگان  و کردکوی به مدت ۵ روز از ۷ تا ۱۱ مهرماه برگزار می‌شود.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنر‌های نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد)، «عروسکی» و «دانشجویی» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینار‌های پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار