لهستان: صدراعظم آلمان در انتخابات کشور ما مداخله می‌کند

وزیر خارجه لهستان از تلاش صدراعظم آلمان برای مداخله در انتخابات ماه آینده این کشور پرده برداشت.

«زبیگنیو راو» وزیر خارجه لهستان، در پیامی توییتری (شبکه اجتماعی ایکس) با بیان آنکه «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان تلاش کرده تا در انتخابات پارلمانی لهستان که ماه آینده برگزار می‌شود مداخله کند، گفت که مسائل داخلی ورشو جز مسائلی نیست که به صدراعظم آلمان مربوط باشد.

این در حالیست که به تازگی شولتس درباره طرح ویزای نقدی لهستان و جمهوری چک انتقاد‌هایی را مطرح کرده و از این دو کشور خواسته تا به مسائل مربوطه پاسخ دهند.

اکنون زبیگنیو راو در پیام خود نوشت: «آخرین بیانیه شولتس اصول برابری حاکمیتی کشور‌ها که پایه و اساس روابط حسن همجواری و همکاری دوستانه با لهستان است، را نقض می‌کند. اظهارات در این زمینه حاکی از تلاش برای مداخله در امور داخلی دولت لهستان و مبارزات انتخاباتی جاری در لهستان است.»

او سپس از اولاف شولتس خواست به حاکمیت لهستان احترام بگذارد و از اظهاراتی که به روابط متقابل آسیب می‌زند خودداری کند.

شولتس پیشتر از ورشو خواسته بود تا در مورد ادعا‌هایی بر طرح دولت لهستان به ویزای غیرقانونی که شامل مهاجران خارج از اتحادیه اروپا می‌شد، توضیحات ارائه کند، وزارت کشور آلمان هم سفیر لهستان را در این مورد احضار کرد.

حزب اپوزیسیون اصلی لهستان (پلتفرم مدنی میانه) حزب محافظه کار حاکم قانون و عدالت (PiS) را به یک طرح فساد متهم کرد که در آن ویزای کار در کنسولگری‌های لهستان در سراسر جهان فروخته می‌شد. این موضوع با توجه به موضع سخت حزب حاکم در قبال مهاجرت و کنترل مرز‌ها بسیار حساس است. این موضوع برلین را تکان داد، زیرا لهستان و آلمان مرز فیزیکی ندارند.

در حالی که لهستان اعتراف کرد که تعدادی ویزا به صورت غیرقانونی صادر شده و ۷ نفر را در رابطه با این موضوع متهم کرده است، «زبیگنیو زیوبرو» وزیر دادگستری اصرار داشت که احضار نماینده این کشور بر اساس «گزارش‌های نادرست رسانه‌ها» بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار