میرزا عبدالغفار غفرانی اولین معلم تربیت و احکام شرعی در کرج

چنان که می‌دانید تا اوایل قرن گذشته کرج یکی از قصبه‌های غرب تهران بود از سال ۱۳۱۶ شمسی به بخش و سپس در سال ۱۳۳۳ تبدیل به شهرستان شد.

نزدیکی کرج به تهران و برخی عوامل دیگر این امکان را در زمینه گسترش و توسعه امور فرهنگی و آموزشی و مذهبی را به کرج نمی‌داد.
 یکی از اولین شخصیت‌های شکل دهنده روحانیت جهت رفع مسائل دینی و احکام شرعی و مذهبی توسط آقا میرزا عبدالغفار غفرانی برای اولین بار در منطقه کرج امروز (مرکز فعلی استان البرز) پا گرفت.
بدین ترتیب وی اولین معلم و مدرس و مروج اخلاق و تربیت و احکام شرعی در حوزه شهرستان کرج و روستای‌های تابعه هستند.
 مرحوم حجت الاسلام میرزا عبدالغفار غفرانی متولد ۱۲۳۷ شمسی روستای خوزنکلا (واقع در جاده چالوس) و ساکن در کلاک بودند. وی در سن جوانی برای کسب علم بیشتر عازم تهران می‌شود برای سهولت رفت و آمد به تهران و حضور بیشتر در کرج و روستای‌های اطراف در روستای کلاک سکونت گزیدند.
وی سخنران و واعظ بسیار توانمند در مسائل دینی و احکام شرعی و آگاه به مسائل روز بود. این عالم ربانی از احترام و محبوبیت خاصی در بین مردم منطقه برخوردار بود.
وی در کنار کار کشاورزی و رفع مسائل دینی و اختلافات خانوادگی و اجتماعی در زمان خود دفتر محضر عقد و ازدواج هم در شهر کرج دایر کرده بودند.
این روحانی عالیقدر و پیشکسوت شهر کرج در مجالس درس مراجع تقلید و مجتهدینی، چون آیت الله کاشانی و آیت الله شیخ حسین لنکرانی شرکت و بهره می‌برد، و در مناسبت‌های مذهبی در مسجد جامع کرج به ایراد سخنرانی می‌پرداختند.
جا دارد از دیگر روحانیون مطرح کرج در سال‌های پایانی عمر آقا میرزا عبدالغفار از: آقا میرزا نقی اویسی، آقای جندقی، آقای زابلی، آقای عمادالدین شهیدی، آیت الله مدرسی یزدی، آقا شیخ حسین اویسی یاد شود.
مرحوم آقا میرزا غفار کتابخانه‌ای نفیس و ارزشمندی با بیش از پانصد جلد کتاب در منزل داشتند که پس از رحلت ایشان توسط فرزندان وی در سال ۱۳۴۶ به کتابخانه مسجد جامع کرج اهدا گردید.
مرحوم میرزا عبدالغفار غفرانی پس از طی سال‌ها عمر پر برکت که تماماً در کنار مردم و در خدمت مردم بود در سال ۱۳۳۲ در سن ۹۵ سالگی دار فانی را وداع گفتند.
 مزار این عالم ربانی واقع در گورستان باستانی کلاک بالا قرار دارد.
 
به نقل از کتاب اولین‌های کرج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.